Compania Apidava din Blaj a vândut în 2023 miere şi produse care au la bază miere de albine în valoare de 9,4 milioane de euro, comparativ cu aproximativ 8 milioane de euro în 2022, potrivit Ziarului Financiar. Anul trecut, Apidava a valorificat circa 1.700 de tone de miere de albine.
Preţurile pentru mierea românească sunt la cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani, în contextul importurilor de miere polifloră ieftină din Ucraina, ceea ce împinge producătorii şi procesatorii din România să se concentreze mai puţin pe miere vrac şi mai mult pe vânzare en detail şi pe produse care au la bază mierea de albine.
Un procent de 70% din mierea românească ajunge la export în fiecare an, dar după ce a început să intre în piaţa europeană miere tot mai ieftină din Ucraina, marii achizitori din Germania, Franţa, Italia, Spania, Belgia sau ţările nordice au preferat să cumpere mierea ucraineană.
În cazul Apidava, în ultimii doi ani exporturile în afara Europei le-au depăşit pe cele din spaţiul comunitar, iar mierea ajunge în ţări precum Israel, Australia, SUA. Compania din Blaj face eforturi pentru a intra mai mult şi în piaţa din Japonia, unde vinde deja miere vrac de 15 ani.