Guvernul aprobă lista de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca, pe care se află persoane fizice, instituții ale statului, universități, dar și o parohie. În total, statul le va plăti proprietarilor aproape 57 de milioane de euro.
Proiectul de hotărâre de guvern prevede declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național.
Pentru exproprierile necesare construcției magistralei de metrou este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire în valoare de 283.182.098,36 lei, echivalentul a aproape 57 de milioane de euro. Suma a rezultat din raportul de evaluare întocmit de către evaluatorul autorizat, membru atestat ANEVAR, Chelaru Ștefan Dragoș. Sunt vizate 486 de imobile, cu o suprafață totală de 418.188 mp, construcții cu suprafața cumulată de 58.402 mp, împrejmuiri de 5.209,28 metri, masă lemnoasă în cantitate de 22,68 mc de pe raza municipiului Cluj-Napoca și localității Florești.
Pe 25 mai 2023 s-a semnat contractul pentru construcția metroului Cluj-Napoca, în valoare de nouă miliarde de lei (peste două miliarde de euro), cu asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S. – Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A. Contractul pentru Magistrala de metrou de 21 km și 19 stații are o durată de 96 de luni și are 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat, fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local. Finanțarea din PNRR de 300 de milioane de euro este pentru structura primelor nouă stații.