Discounterul german Lidl, liderul comerţului local după vânzări, a devenit în 2022 primul jucător din retailul alimentar care a raportat un profit net de peste 1 mld. lei, iar asta după un salt uriaş, de 43%, într-un an cu inflaţie record, un an în care consumatorilor le-a fost redusă puterea de cumpărare din cauza scumpirilor pe bandă rulantă.
Lidl a avut o cifră de afaceri de 18,5 mld. lei în 2022 şi un profit net de 1,05 miliarde lei. În retailul alimentar, o piaţă dominată de zece reţele mari, cu acţionariat străin, marjele de profit sunt printre cele mai mici, de regulă în zona a 1-5%. Ba chiar sunt şi două lanţuri pe pierderi în 2022 – Profi şi Cora.
Totuşi, încă de la intrarea pe piaţa locală în 2011 nemţii de la Lidl au fost unii dintre cei mai profitabili actori din sector – atât când vine vorba de câştigul net în valoare absolută, cât şi ca marjă. Chiar şi aşa, marja companiei a fost de 6% anul trecut, mult sub cea a unor retaileri de modă sau bricolaj, spre exemplu. Totuşi, marja Lidl a crescut în 2022 dat fiind că profitul net a avansat de aproape două ori mai repede decât cifra de afaceri.