Retailerul Profi, controlat de fondul de investiţii MidEuropa Partners, şi-a majorat anul trecut cifra de afaceri cu 22%, până la 11,7 mld. lei, avansul fiind susţinut în principal de creşterea numărului de clienţi. Spre comparaţie, bonul mediu are şi el un plus, dar mult sub inflaţie, semn că scumpirile au erodat puterea de cumpărare a oamenilor care s-au orientat către produse mai ieftine sau către gramaje mai mici.
”Avem o evoluţie spectaculoasă a cifrei de afaceri anul trecut, cu o creştere de 22%, din care 18% este avansul like for like (fără expansiune), un ritm peste rata inflaţiei. Cea mai mare parte a creşterii a venit din atragerea de noi clienţi, mai ales în magazinele Profi pe format nou”, spune Andrei Bica, CFO-ul companiei.
În medie, în fiecare zi din 2022, magazinele Profi au fost vizitate de 1,2 milioane de clienţi, numărul fiind cu 17% mai mare decât în anul anterior. În perioadele de vârf, precum Paşte, Crăciun sau luna august – când se întorc românii de peste hotare -, numărul de clienţi a urcat la 1,4 milioane pe zi.
”Evoluţia cifrei de afaceri de anul trecut a fost influenţată negativ de o serie de factori, precum restricţiile legate de pandemie, care erau încă în picioare în primul trimestru din 2022. Mă refer la orarul de funcţionare, care a afectat în primul rând magazinele pe format mic, precum cele ale noastre. Apoi, a venit războiul care a dus la întreruperi pe lanţul de aprovizionare. Ulterior ne-am confruntat cu volatilitatea preţului la energie, care ne-a determinat să creăm un program intern de reducere a consumului. Nu în ultimul rând, am avut o inflaţie record.”
Andrei Bica spune că retailerii pot gestiona o inflaţie de sub 10%, ba chiar pot câştiga de pe urma ei, dar când ea depăşeşte acest prag, cum a fost cazul în 2022, devine dificil pentru orice actor. Totuşi, au existat şi o serie de factori care au avut impact pozitiv asupra afacerii Profi.
Profi este unul dintre cei mai extinşi retaileri din România, încheind anul trecut cu 1.641 de magazine, după 100 de inaugurări şi peste 170 de remodelări. La final de 2022, circa 440 de magazine erau pe formatul nou al companiei, asta înseamnă că numărul lor a crescut cu 30% versus anul anterior. Investiţia în remodelare e recuperată în 3-3,5 ani.