Grupul francez Carrefour preia operaţiunile Cora în România în ceea ce este cea mai mare tranzacţie din retailul alimentar din ultimii ani, dealul fiind evaluat la 70-90 mil. euro, potrivit Ziarului Financiar.
Tranzacţia ce ar urma să se semneze în această săptămână vizează reţeaua de zece hipermarketuri şi alte câteva magazine de proximitate modernă, mai exact doar operaţiunile Cora în România dat fiind că retailerul nu mai are şi proprietăţi imobiliare. Pe final de 2021, Cora a vândut şase proprietăţi comerciale către un grup austriac, rămânând astfel chiriaş în acele spaţii. Celelalte patru hipermarketuri funcţionau deja cu chirie, la fel ca magazinele de mici dimensiuni.
Cora a închis anul 2021 cu afaceri de 1,55 mld. lei, cu 5% mai mici decât în 2020, fiind singurul retailer pe minus în al doilea an de pandemie. Mai mult, pierderile nete au fost de 43 mil. lei, faţă de 4,8 mil. lei profit net în 2020.
Cora a intrat pe piaţa locală acum circa două decenii şi, multă vreme, a mizat pe hipermarketuri, magazine de suprafaţă mare, cu un portofoliu pe măsură. Acum circa un deceniu, compania anunţa planuri ambiţioase pe acest segment, însă comportamentul de consum s-a schimbat şi românii s-au orientat către magazine mici, de proximitate.
Astfel, retailerul a blocat expansiunea, ba chiar a şi închis două hipermarketuri, având astăzi zece unităţi pe suprafaţă mare. În 2021, lanţul a reluat expansiunea în offline, după mai mulţi ani de pauză, însă pe segmentul mic, lansând conceptul Cora Urban. În paralel, a dezvoltat şi magazinul online propriu.
De partea cealaltă, Carrefour nu se află la prima tranzacţie în România, preluând iniţial Artima – devenită astăzi reţeaua de supermarketuri Carrefour Market -, iar apoi Billa – aproape 90 de magazine de tip supermarket integrate şi rebranduite între timp. Tranzacţia aceasta din urmă, ce datează de circa opt ani, este evaluată la 100 mil. euro, conform datelor de la acea vreme. La momentul acela, Billa avea afaceri similare cu cele ale Cora azi.