1.7 C
Cluj-Napoca
joi, decembrie 12, 2024
Google search engine
AcasăBUSINESS ÎN ARDEALProiectul construcţiei metroului din Cluj merge mai departe: O asociere condusă de...

Proiectul construcţiei metroului din Cluj merge mai departe: O asociere condusă de turcii de la Gulermak a câştigat licitaţia cu o ofertă de peste 9 mld. lei

Asocierea dintre companiile turce Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, francezii de la Alstom Transport S.A şi Arcada Company S.A din Galaţi, a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de infrastructură la Magistrala I de Metrou Cluj, cu o ofertă financiară de 9,059 mld. lei (peste 1,8 mld. euro), fără TVA. Durata totală a contractului este de 96 de luni. Contractul prevede proiectarea şi execuţie lucrărilor de infrastructură (structură de rezistenţă, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalaţii), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică pentru obiectivului de investiţie ’’Magistrala I de Metrou Cluj’’.

Termenul de depunere a ofertelor a fost 28 februarie 2023, iar până la această data au fost depuse două oferte, de către asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A, respectiv de către asocierea Dogus Insaat Ve Ticaret A.S. – Tekfen Insaat Ve Tessisat A.S (ambele companii din Turcia), potrivit unui comunicat de presă al primărei Cluj-Napoca.

Printre proiectele realizate de către ofertantul câştigător se află construirea sistemului feroviar de transport public Istanbul Otogar-Bagcilar – executarea lucrărilor electromecanice şi livrarea vehiculelor, dar şi proiectarea şi construirea liniei de metrou II din Varşovia.

Compania franceză Alstom, unul dintre cei mai mari producători de material rulant din lume, cu 1.300 de angajaţi în România, se ocupă pe plan local cu precădere de servicii de inginerie pentru semnalizări feroviare, dar are şi aproximativ 350 de angajaţi implicaţi exclusiv în mentenanţa flotei de metrou din Bucureşti.

Arcada Company din Galaţi se ocupă de construcţia de poduri, în special de cale ferată. Printre lucrările de referinţă ale companiei se află reabilitarea podurilor dunărene de la Feteşti şi Cernavodă. De asemenea, Arcada a realizat multe poduri metalice pe mai multe tronsoane feroviare care au fost modernizate, un exemplu fiind Câmpina – Predeal. Compania a lucrat şi la construcţia liniei ferate care face legătura între Gara de Nord din Bucureşti şi aeroportul internaţional Henri Coandă.

Magistrala I de Metrou Cluj este o linie de metrou uşor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 staţii subterane şi un depou suprateran, în tehnologie ’’rail’’ şină de cale ferată, cu o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri/oră şi sens (40 trenuri/ oră şi sens). În luna octombrie 2021, ca urmare a contractului încheiat în aprilie 2020 cu o echipă de proiectanţi şi consultanţi condusă de SWS Engineering SpA, pentru efectuarea studiilor, a fost finalizat Studiul de Fezabilitate. În octombrie 2022 a fost emisă hotărârea nr. 1.245 pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii ’’Tren metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de Metrou Cluj’’.

Traseul liniei de metrou uşor începe din zona nouă rezidenţială din localitatea Floreşti. Primele trei staţii deservesc zone de locuinţe de densitate medie din Floreşti, iar apoi staţiile 4 şi 5 deservesc zone multifuncţionale, desfăşurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgenţă şi respectiv centrul comercial Vivo. Staţiile 6, 7 şi 8 deservesc cartierul Mănăştur din Cluj-Napoca (cea mai densă zonă de locuinţe din oraş), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului, până la Piaţa Mărăşti. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială B-dul Muncii, asigurând şi legătura cu calea ferată şi viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deserveşte cartierele Gheorgheni şi Sopor, unde este amplasat şi depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepţia racordului de tranziţie de lângă depou.

În ianuarie 2022 a fost încheiat acordul de asociere nr. 41272, aprobat prin HCL nr. 4/18.01.2022, între U.A.T. municipiul Cluj-Napoca şi U.A.T. comuna Floreşti privind realizarea în parteneriat a procedurilor de achiziţie publică, necesare pentru realizarea obiectivului de investiţie ’’Tren metropolitan Gilău–Floreşti–Cluj-Napoca–Baciu–Apahida–Jucu–Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea, respectiv Componenta 1. Magistrala I de metrou.

Conform HG nr. 1245/2022 pentru reaprobarea indicatorilor tehnico economici, finanţarea obiectivului de investiţii va fi asigurată prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, titlul 61 ’’Proiecte cu finanţare din sumele componentei de împrumut a PNRR’’, de la bugetul de stat în condiţiile stabilite conform legii, de la bugetul local, precum şi din alte surse legal constituite. În data de 29 decembrie 2022 a fost semnat contractul de finanţare nr. 18 între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi U.A.T Municipiul Cluj-Napoca pentru implementarea proiectului ’’Magistrala I de Metrou Cluj’’.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine

Most Popular

Recent Comments