Bugetul de cheltuieli pentru investiţii al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost de aproape 40 mld. lei în ultimii 10 ani, dintre care 8,4 mld. lei cheltuiţi numai în 2022, an record pentru investiţiile în construcţia şi întreţinerea drumurilor, potrivit Ziarului Financiar.
Media de kilometri de autostradă inauguraţi în aceeaşi perioadă a fost însă de numai 30 km/an, în condiţiile în care o bună parte din investiţiile companiei de drumuri trebuie să meargă spre reabilitarea sau întreţinerea reţelei existente. Cum se vede însă în piaţă alocarea record din 2022?
Momentan doar în statistici se văd alocările, spune Bogdan Funieru, managing director la Neomar Consulting, companie de consultanţă în domeniul construcţiilor. Cu toate acestea, adaugă el, alocările record pentru infrastructură urmează să se simtă mai puternic în piaţă din a doua jumătate a lui 2023.
”Datele statistice legate de infrastructură confirmă şi ele o creştere a valorii lucrărilor contractate. Fiind proiecte pe termen lung, încă se aşteaptă să se producă efecte în piaţă. Rezultatele în piaţă încă se lasă aşteptate, pentru că aşa este natura lucrărilor”, spune Bogdan Funieru.
În acest moment, compania de drumuri are lansate în licitaţie publică proiecte de 10 mld. lei, dintre care cel mai mare, de peste 8 mld. lei, este construcţia a circa 100 kilometri de autostradă între Cluj-Napoca şi Oradea, până la Suplacu de Barcău.