-10.3 C
Cluj-Napoca
luni, februarie 10, 2025
Google search engine
AcasăBUSINESS ÎN ARDEALDAbo Doner – Povestea francizei care oferă un ''fast-food'' sănătos

DAbo Doner – Povestea francizei care oferă un ”fast-food” sănătos

În 2013, sibianul Dan Paștiu tăia panglica de inaugurare a primului restaurant DAbo Doner. În Sibiu, pe Milea. Acela a fost ”kilometrul 0”. Acolo s-au copt primele chifle proaspete care alături de o rețetă simplă și corectă definesc de 8 ani celebrul doner cu origini germane și, practic, succesul acestui concept. Paștiu a știut de la început că nu se va opri la acea locație sau în orașul său natal. A dezvoltat în premieră pentru un fast-food românesc un sistem de franciză, deschizând până în acest moment peste 50 de restaurante, în România, Ungaria și UK, promovând o alternativă de hrană sănătoasă, nutritivă și, așa cum o numește chiar el, #DAbolicioasă.

Am stat de vorbă cu antreprenorul sibian pentru a cunoaște povestea DAbo Doner, de la începuturi și până astăzi. Văzând complexitatea, personalitatea și, mai ales, perspectivele și ambițiile de care acest concept de business dispune, am înțeles perfect sloganul brandului pornit din Ardeal: ”E mai mult decât un doner. E un DAbo”:

Cum a început povestea DAbo Doner? Cum v-a venit ideea acestei afaceri?

Dan Paştiu: Cred că e important de spus că, deşi sunt absolvent de Drept şi am urmat şi studii de inginerie, spiritul antreprenorial a fost mai puternic la mine decât orice pregătire urmată. Iar după Revoluţie, am găsit şi conjunctura propice pentru a-l pune în aplicare. Atunci am putut călători în Germania şi cel mai important lucru pe care l-am adus de acolo în afacerile mele a fost mentalitatea.

Într-una dintre aceste călătorii, un prieten m-a dus să gust un doner, la Atlantik Doner. Recunosc că la început nu înţelegeam ce ar putea fi atât de deosebit. Însă, odată ce am gustat, pot spune că am devenit dependent. Ajunsesem să mănânc doner de mai multe ori pe zi, de fiecare dată când eram în Germania. Şi atunci mi-am zis că e păcat să nu aduc gustul acela bun şi în România, cu atât mai mult cu cât vorbim de un produs care a obţinut trei ani premiul I în Germania pentru gust şi calitate.

Care a fost cea mai mare provocare la început de drum?

Cred că două au fost provocările majore la început. Prima a fost să ne luptăm cu obişnuinţele oamenilor. Una binecunoscuta era „shaorma cu de toate”, un produs cerut de majoritatea clienților. Astfel, până să le explic că noi avem ceva  mai bun, plecau la următorul fast-food fără să mă asculte. Când am văzut cum stau lucrurile, am apelat la o mică strategie: am introdus în meniu varianta cu lipie, iar odată ce oamenii intrau şi cereau shaorma, le luam banii, primeau bonul, după care îmi era mult mai uşor să îi conving să încerce produsul de care eram noi atât de încântaţi. Şi am reuşit. Toţi se întorceau şi a doua zi, ba chiar aduceau şi prieteni. Şi toţi voiau produsul nou. Aşa ni s-a dus vestea şi, în toamnă, s-a deschis şi prima franciză, la Constanţa.

Cea de-a doua provocare a fost momentul în care am înţeles că, fără un training eficient al angajaţilor şi fără standardizarea proceselor, DAbo nu putea merge mai departe cu ceea ce-mi doream.

Aţi gândit de la început afacerea ca un sistem de francize?

Multă lume m-a considerat nebun atunci când am renunţat la trei restaurante situate în plin centrul Sibiului şi am ales să fac un fast-food. Le spuneam, însă, că eu vreau să fac o franciză la nivel internaţional, nu doar naţional, nu un simplu fast-food. Aşa că da, pot spune că asta mi-am dorit la început, chiar dacă nu ştiam exact cum se face. Sunt multe lucruri pe care le-am învăţat pe parcurs şi cred că acest lucru e inevitabil. Însă, iată, am trecut deja de pragul de 50 de restaurante deschise, acoperind peste 35 de orașe.

”Vrem ca DAbo să devină un bun național recunoscut la nivel internațional. Un motiv de mândrie pentru români!”

Cum a trecut pandemia peste franciza răspândită la nivel internațional?

Pandemia ne-a prins oarecum pregătiţi, astfel că în 2020 am fost undeva la 86% faţă de afacerile din 2019, cu o cifră de afaceri de peste 19 milioane de euro, în condițiile în care restaurantele au fost închise sau au funcționat doar în regim pick-up & delivery, conform regulilor impuse de contextul pandemic.

Ca abordare, ne-am repliat foarte rapid pe livrări la domiciliu şi ne-a ajutat foarte mult că ofeream clienţilor imagini live din localurile noastre pentru ca ei să vadă frecvența dezinfectării suprafețelor, faptul că angajații poartă mască și exigența curățeniei, care a fost dintotdeauna exemplară – exact ca înainte de pandemie. În momentul în care am intrat în starea de urgenţă, lumea se temea, aşa că noi am arătat într-un mod transparent cum se lucrează, am câştigat încredere şi astfel au crescut mult livrările. Am cumpărat o flotă proprie de biciclete, am mutat o mare parte din cei peste 1000 de angajați pe livrări și le-am facilitat oamenilor legătura cu noi prin numărul scurt *DAbo.

Cum contribuie DAbo Döner la diversitatea gastronomică a Sibiului?

Suntem un brand sibian care pune accentual pe calitatea produsului, folosim ingrediente 100% naturale, nu folosim înlocuitori de carne, nu folosim murături și nu folosim amelioratori, conservanți… Mai mult decât că eu am doi copii și amândoi mănâncă zilnic la DAbo n-am ce să spun!

Pentru noi, clientul primează și facem eforturi mari să îl știm fericit. De exemplu, în perioada carantinei am ales să ținem DAbo Doner Milea cu program nonstop, chiar dacă nu era neapărat profitabil. Vrem să fim prezenți pentru sibieni. Nu vom uita niciodată că am pornit alături de ei pe acest drum! Am crescut frumos împreună și vrem ca DAbo să devină un bun național, recunoscut la nivel internațional. Un motiv de mândrie pentru români!

Fiindcă tot vorbim de expansiunea internațională, ce puteți să îmi spuneți despre primul restaurant DAbo Doner din Londra?

Acest restaurant este doar ”debutul” DAbo Doner în Londra. Vrem ca în următorii trei ani să ajungem la 40 de locații. Am căutat ca primul restaurant DAbo Doner din Londra să aibă o poziționarea foarte bună – lângă Stadionul Wembley – iar legat de investiții, vă pot spune că peste 180.000 de euro au fost direcționați în acest ”pilot”.

Ce alte noutăți aduce DAbo Doner? Ce nume cunoscute se asociază cu franciza?

Pe data de 4 martie 2021 am stabilit o nouă premieră: patru restaurante deschise concomitent – în aceeași zi, la aceeași oră – în trei orașe diferite! Când am spus că ne dorim un eveniment unic, în cadrul căruia să deschidem 4 dintr-o lovitură, toată lumea ne-a spus că suntem nebuni. Și mă refer aici în special la francizații DAbo, care știu ce înseamnă să deschizi un nou restaurant, cât efort se depune și, de asemenea, care au simțit pe propria piele ce a însemnat ultimul an pentru industria HoReCa. Eu prefer să spun că am arătat curaj într-o perioadă de restriște a economiei românești.

În fapt, vorbim despre primele restaurante DAbo Doner deschise la Cluj (în Iulius Mall și în Piața Unirii), prima locație din Bacău și de primul restaurant ”drive-thru” în Brezoi, pe Valea Oltului.

La nivel digital, avem aplicația mobilă DAbo Doner, care se bucură de un succes din ce în ce mai mare, ținând cont de restricțiile cauzate de COVID.

Nu uităm să ne implicăm în comunități și proiecte de responsabilitate socială, Misiunea DAbo pe partea de CSR are la bază promovarea unui stil de viață sănătos, educația prin sport, formarea, dezvoltarea și reconversia profesională a tinerilor. Mă bucur că reușim să atragem alături de noi oameni frumoși, cunoscuți, care se implică activ în campaniile noastre: campionul la kickboxing Benny Adegbuyi, Bogdan Vlădău, Liviu Vârciu, cluburi sportive și alți români de valoare.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine
Google search engine

Most Popular

Recent Comments