Bugetul consolidat reprezintă documentul oficial de prezentare a bugetului de venituri și cheltuieli al oricărei autorități publice locale din România, fiind reglementat de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale și Legea bugetului de stat nr 15/ 2021. El reprezintă expresia politicilor sociale, economice, de dezvoltare etc. a autorității locale prin proiectele publice propuse și responsabilitățile stabilite ordonatorilor de credite.
Instituțiile publice care gestionează bugetul public al municipiului Oradea, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite în subordinea ordonatorului principal de credite – primarul municipiului Oradea, sunt următoarele: unitățile de învățământ preuniversitar de stat, Direcția de Asistență Socială Oradea (inclusiv Creșa Oradea), Clubul Sportiv Municipal Oradea, Muzeul Orașului Oradea – Complex Cultural, Spitalul Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” și Spitalul Clinic Județean Oradea.
„Anul acesta avem un buget de 2,1 miliarde de lei, din care un buget record de 1 miliard de lei este alocat investițiilor. Dorim ca începând cu trimestrul II, funcționarea instituțiilor și întreprinderilor publice locale să se realizeze în baza bugetului definitiv pe 2021. Drept urmare, proiectul de venituri și cheltuieli al municipiului Oradea a fost dat publicității vineri, 12 martie, urmând să-l propunem pentru aprobarea din ședința ordinară a Consiliului Local din data de 31 martie”, a precizat primarul Florin Birta.
Pentru anul acesta, proiectul de buget consolidat al municipiului Oradea este structurat astfel: veniturile sunt estimate la 2.020.858.980 lei (cu mențiunea că excedentul aferent anului anterior, în sumă de 90.029.480 lei, s-a utilizat în repartizarea acestuia asupra cheltuielilor), iar la cheltuieli, resursele au fost alocate pentru susținerea cheltuielilor operaționale cu funcționarea instituțiilor și serviciilor publice în sumă de 1.090.730.910 lei, iar pentru cheltuieli cu investițiile suma de 1.020.157.550 lei, reprezentând un total de cheltuieli de finanțat în valoare de 2.110.888.460 lei.
”Cel mai important este că nici în acest an nu vom încetini ritmul investițiilor, suma alocată acestora fiind una record. Chiar dacă uneori suntem criticați, noi trebuie să profităm în continuare de această oportunitate de a atrage fonduri europene, prin care putem să schimbăm în continuare fața orașului. Numai în cele două cicluri de finanțare 2007-2013, 2014-2020, în Oradea au fost investite fonduri europene în valoare de cca 650 milioane de euro”, a spus primarul Florin Birta, arătând că printre cele mai importante lucrări pe fonduri europene se numără construcţia pasajelor subterane din Piaţa Emanuil Gojdu, reabilitarea reţelei de termoficare – etapa a III-a, modernizarea parcului de tramvaie etc.
Directorul executiv al Direcției Economice din Primăria Oradea, Eduard Florea a prezentat în detaliu principiile și normele care s-au avut în vedere la fundamentarea bugetului pentru acest an, evidențierea prin grafice a creșterii bugetului orașului față de anii anteriori, componența veniturilor publice, prelevările de la bugetul de stat, cheltuielile operaționale și sursele pentru investiții, proiectele pe bugetare participativă, proiectele cu finanțare nerambursabilă, obiectivele de investiții în continuare și investițiile noi.
Primarul Florin Birta a menționat că din bugetul prezentat, lipsesc momentan câteva sume. Este vorba de sumele care urmează să fie distribuite de către Consiliul Județean pentru susținerea unor proiecte de dezvoltare, pentru că acestea se pot distribui doar după ce proiectul de buget al Consiliului Județean va fi aprobat. De menționat că Primăria Oradea a solicitat finanțare pentru studiul de fezabilitate al Drumului Expres Arad – Oradea și Drumul de legătură Calea Aradului – str. Ogorului, în total 7,4 milioane de lei, proiecte utile nu doar locuitorilor orașului Oradea, ci și locuitorilor întregului județ. Totodată, nu au fost cuprinse în buget sumele ce urmează a fi distribuite de către Administrația Județeană a Finanțelor Publice Bihor (AJFP) pentru bursele școlare și subvențiile pentru transportul elevilor.
Având în vedere modificarea legislației, bursele școlare trebuie să fie în cuantum de 100 lei/elev/lună, finanțarea nivelului minim urmând să se facă de la bugetul de stat pentru cele 4 categorii: social, studiu, mediu și performanță. Legat de acest subiect, primarul Florin Birta a ținut să facă unele precizări: „Primăria Oradea consideră că trebuie făcută o diferențiere printr-o alocare suplimentară de la bugetul local, pentru că dacă bursa pentru social și pentru studiu poate fi echivalentă cu cei 100 de lei, din punctul nostru de vedere, bursa de merit și cea de performanță trebuie să fie mai ridicată. Așadar, vom suplimenta această sumă din bugetul local”.
În ceea ce privește subvenția publică pentru transportul gratuit al elevilor, aceasta revenea până acum Municipiului Oradea într-un procent de 50%, ceea ce reprezenta o cheltuială de circa 4 milioane de lei. Însă, prin modificările legislative de la începutul acestui an, ea va reveni în întregime municipiului, ceea ce presupune alocări de 8 milioane de lei.
Legat de relația cu Guvernul României, primarul Florin Birta a spus: „Țin să menționez că sunt câteva lucruri bune care au apărut în relația administrația publică locală – Guvernul României. Astfel, de anul acesta, 90% din cheltuielile sociale cu salariile persoanelor cu handicap vor fi suportate de către Guvern și 10% de către municipalitate, față de anul trecut când procentele erau 40% Guvern și 60% municipalitate. Totodată, avem o serie de proiecte finanțate de Guvernul României sau în parteneriat cu acesta. Este vorba de Sala Polivalentă, lucrările interioare la Palatul Greco-Catolic cu privire la care acum purtăm discuții, Bazinul didactic de înot, terenul de sport de pe Calea Clujului, Programul căldură și confort. Totodată, Oradea va beneficia de o finanțare de 10 milioane lei inclusă în bugetul național pentru a finaliza exterioarele la Sala Polivalentă, aici Primăria având în derulare un proiect împreună cu Compania Națională de Investiții și cu Guvernul României.”
Totodată, în acest an se va investi masiv în cartierele orădene, avându-se în vedere modernizarea străzilor încă neasfaltate, în acest moment fiind cuprinse pentru modernizare 71 de străzi, aflate în diferite stadii. Ca un element de noutate, având în vedere că în luna iunie expiră contractul de iluminat cu firma care administrează acest serviciu public, Primăria Oradea a decis ca, din acest an, serviciul de iluminat public să fie realizat în regim propriu prin Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), avându-se în vedere apoi modernizarea sistemului public de iluminat prin fonduri europene.