Consiliul Judeţean Cluj a emis certificatul de urbanism necesar în vederea elaborării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) şi a Studiului de Fezabilitate (SF) pentru prima etapă a proiectului ’’Tren Metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida” – Magistrala 1 de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea, potrivit unui comunicat de presă al CJ Cluj.
Conform documentului emis, viitoarea magistrală de metrou Floreşti-Cluj-Napoca va avea un traseu în lungime de aproximativ 20 de kilometrii, 19 staţii subterane şi un depou subteran. Dintre acestea, 14 staţii vor fi amplasate pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, pe axa vest-centru-est şi vor deservi principalele puncte de interes. Traseul propus al metroului este următorul: zona de sud a comunei Floreşti – viitorul spital regional de urgenţă – centrul comercial din Floreşti – cartierul Mănăştur – centrul oraşului Cluj-Napoca şi zona de est a oraşului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira.
Contractul pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate pentru metrou şi trenul metropolitan, în valoare de 35,9 mil. lei (7,4 mil. euro) a fost semnat de către primăria Cluj-Napoca în luna aprilie 2020, cu asocierea SWS Engineering SPA (Italia) – Systra (Franţa) – Metrans Engineering SRL (România). Finanţarea proiectului va fi asigurată din fonduri europene, locale, naţionale sau prin parteneriat public-privat, potrivit primăriei Cluj-Napoca. Cristian Ghinea, ministru Investiţiilor şi Proiectelor Europene, a declarat recent că metroul de la Cluj este propus pentru finanţare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), programul UE de aproape 30 de miliarde de euro.