Delicium este un brand de sirop din fructe presate la rece şi dulceţuri, a crescut de la zero la 35 de produse în prezent şi afaceri de peste 300.000 de lei în 2020.
Visul lui Paul Căpuşan, 26 de ani, de a cultiva zemură s-a născut pe când avea 13 ani şi se afla în Austria la un verişor de-al său. Plimbându-se într-o zi cu bicicletele, au zărit pe partea dreaptă a drumului o plantaţie de 3.000 mp cu zmeur, cu o gheretă la intrare şi mai multe anunţuri în care scria costul unui bilet (5 euro) pentru a intra să vizitezi şi să mănânci zmeură. Experienţa a avut un impact atât de puternic asupra sa, încât astăzi, tânărul antreprenor are în localitatea Borşa din judeţul Cluj o plantaţie de 7 hectare cu fructe, majoritar cu zmeură, potrivit Ziarului Financiar.
Absolvent de Horticultură, Paul Căpuşan a făcut primul pas în business în urmă cu cinci ani, atunci când a înfiinţat o plantaţie de zmeură pe o suprafaţă de 1,5 hectare, în care a investit circa 20.000 de euro. Ulterior a extins cultura, a ridicat o fabrică unde produce dulceţuri, siropuri presate la rece şi zacuscă, s-a autorizat ca restaurant, iar investiţiile până în prezent se ridică la 350.000 de euro.
”Am urmat un liceu de arte vizuale şi părinţii voiau să fac Arhitectură, iar după ce am terminat clasa a XII-a nu mă vedeam să stau în faţa unui calculator cu o hârtie în faţă, un creion într-o mână şi un liniar în cealaltă mână. Atunci am decis să fac ce-mi place şi am mers la Horticultură. În anul III de facultate am plantat 1,5 hectare de zmeur la Borşa, iar până la finalizarea studiilor licenţiale am ajuns la 3 hectare”, povesteşte Paul Căpuşan, fondatorul Delicium – Jams and Syrups, un brand născut din pasiunea pentru agricultură, prin care sunt produse siropuri, dulceţuri şi zacuşti din fructe şi legume procesate la rece.
Tânărul spune că părinţii săi l-au susţinut în drumul pe care l-a ales şi după câteva studii de caz în domeniu i-a convins să fie primii finanţatori ai ideii sale, pornind cu gândul de a produce şi de a vinde zmeură către procesatori şi către marii comercianţi. Astfel, antreprenorul a decis să facă produse procesate, cu o valabilitate mai mare. Zmeura, care înseamnă o producţie de 7-8 tone/ha, este un produs perisabil, ce se strică în două zile.
”Văzând că nu putem vinde zmeura proaspătă, am decis să facem un produs care să ţină mai mult în timp, aşa am început să facem siropuri şi dulceţuri. Mama a găsit o reţetă de sirop în totalitate preparat la rece, ca să-şi păstreze nutrienţii, şi pe această nişă am mers mai departe. Iniţial am participat la târguri cu produsele şi am avut reacţii bune. Clienţii ne cereau o gamă mai variată şi acum avem 35 de produse în portofoliu, dezvoltate în doi ani, şi încă dezvoltăm”, afirmă Paul Căpuşan.
Totodată, compania a extins şi cultura, ajungând în acest moment la 7 hectare cultivate cu fructe şi legume, precum zmeură, aronia, căpşuni, măceşe, mentă şi soc, dar pentru a-şi menţine numărul crescut de produse, Delicium cumpără materie primă şi de la fermieri din zonă. Fabrica din Borşa are o capacitate de producţie de 1.000 de sticle de sirop pe zi, iar în zilele de vârf antreprenorul spune că lucrează şi 10 persoane la cules de zmeura, dar ar avea nevoie de o forţă de muncă dublă.
Înainte să apară coronavirusul în România şi să fie luate măsuri de închidere temporară a HoReCa, produsele Delicium erau vândute majoritar în acest sector. Apoi, antreprenorul a început să facă livrări la domiciliu în judeţul Cluj şi acum se pregăteşte de extinderea la nivel naţional. De asemenea, produsele se găsesc şi în 5-6 magazine fizice din Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa şi Baia Mare. O sticlă de sirop Delicium de 440 ml costă între 14-20 de lei, iar un borcan de dulceaţă sau zacuscă de 320 g are un preţ mediu de 14 lei, potrivit reprezentantului afacerii.
”Eu mi-am propus ca anual să triplez cifra de afaceri. Dacă în 2018 aveam 25-26.000 de lei, în 2019 am reuşit să ajungem la 101.000 de lei, iar în 2020 sunt sigur că am reuşit să tripez, 300.000 de lei sunt asiguraţi. Înainte, ne-am bazat 60% pe HoReCa, dar acum ne-am adaptat situaţiei şi ne-am axat pe livrările la domiciliu, plus că în vară am făcut evenimente la fermă pentru clienţi, care au venit să culeagă, cum am făcut eu acum 13 ani”, mai spune Paul Căpuşan.