Producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj-Napoca, deţinut de grupul austriac Lasselsberger, se aşteaptă la o scădere a pieţei pe care activează cu până la 10-15% faţă de anul trecut. Astfel, volumul ar putea ajunge la 31-32 de milioane de metri pătraţi. În 2018, piaţa plăcilor ceramice avea o valoare de 189 de milioane de euro, potrivit Neomar Consulting. Cu toate acestea, businessul Sanex s-ar putea menţine pe un trend ascendent chiar şi anul acesta.
”Ţinând cont că primele trei luni din an au fost unele foarte bune din punctul de vedere al vânzărilor, dar şi de faptul că am lansat noi colecţii cu design şi dimensiuni tot mai cerute de piaţă, suntem optimişti cu privire la evoluţia businessului în acest an. Estimăm că, deşi ne-am confruntat cu provocări majore în aceste luni şi trecem încă prin situaţii fără precedent, atât social, cât şi în mediul de business, vom raporta o creştere a cifrei de afaceri faţă de anul trecut pentru grupul de companii format din Sanex şi Lasselsberger”, spune Petrişor Grindeanu, directorul general al Sanex, citat de Ziarul Financiar.
Fabrica Sanex de la Cluj are o capacitate totală de producţie de peste 8 milioane de metri pătraţi anual. Pentru Sanex, care produce plăci ceramice sub brandul Cesarom, lucrează 450 de angajaţi, dintre care efectiv în producţie sunt implicaţi circa 350 de oameni, potrivit celor mai recente date.
”În ceea ce priveşte investiţiile planificate pentru acest an, am prevăzut un buget de peste 9 milioane de lei, prin care vom continua să investim în automatizarea şi eficientizarea procesului de fabricaţie pe toate liniile de producţie din fabrica Sanex. Scopul acestor măsuri este de a creşte productivitatea şi calitatea produselor, dar şi scăderea consumului de energie din procesul de fabricaţie. Pentru 2021, în funcţie de contextul economic, vom investi în modernizarea celor două linii de producţie a plăcilor de faianţă”, mai spune Petrişor Grindeanu.
Sanex a înregistrat scăderi ale volumelor livrate în lunile aprilie şi mai 2020, imediat după instalarea pandemiei, ca urmare a reducerilor de activitate ale partenerilor. Ulterior însă, businessul s-a redresat. Sanex a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 158 de milioane de lei, în creştere cu 20% faţă de 2018, şi estimează că va încheia şi anul 2020 cu un uşor avans, în ciuda provocărilor.
Anul trecut, exporturile au contribuit cu 5% la cifra de afaceri, compania trimiţând produse în principal în ţări precum Austria, Bulgaria, Cehia, Islanda, Republica Moldova, Suedia şi Ungaria. Producţia fabricii Cesarom din Cluj-Napoca a început în 1970, iar trei decenii mai târziu fabrica trecea printr-un proces de retehnologizare.
În 2004, Cesarom şi Sanex au devenit afiliate Lasselsberger Group, unul dintre cei mai mari producători europeni de plăci ceramice şi materiale de construcţii. Lasselsberger este un grup de companii cu centre regionale în Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia, România şi Rusia. Sanex este singurul producător de plăci ceramice de pe piaţa locală, restul companiilor active pe această piaţă fiind doar distribuitori.