Super Lactis, din localitatea Feleacu, judeţul Cluj, care produce lactate din lapte de capră sub brandul La Colline, spune că imediat după instalarea stării de urgenţă vânzările companiei au scăzut cu aproximativ 30%, dar apoi şi-au revenit, însă aşteaptă o cifră de afaceri situată la 80% din nivelul anului trecut, când au încheiat cu 3,7 milioane de lei.
”Am fost afectaţi în primul rând de închiderea restaurantelor şi restrângerea activităţii în industria ospitalităţii. În prima parte a perioadei de criză s-au blocat exporturile spre Ungaria şi Cehia, unde activăm mai ales pe pieţele din cele două capitale: Budapesta şi Praga. O problemă era legată de găsirea unui transportator care să îşi asume riscurile unui blocaj, dar şi de scăderea volumelor prin diminuarea numărului de turişti. A crescut însă comerţul online, fără să compenseze valoric pierderile înregistrate pe celelalte canale de vânzare”, afirmă Ovidiu Spînu, citat de Ziarul Financiar.
Acesta adaugă că cererea pentru brânzeturile de capră a scăzut în vremea crizei, deoarece consumatorii au petrecut mult timp acasă, au gătit şi au restrâns cheltuielile, iar produsele realizate de Super Lactis nu sunt de primă necesitate. În prezent, compania este la un nivel al producţiei şi vânzărilor comparabile cu cele din anul anterior, dar Spînu crede că nu vor recupera reculul din primăvară.
Compania produce anual circa 200 de tone de lactate sub formă de lapte de capră, iaurt, kefir şi mai multe tipuri de brânză, pe care le vând la nivel naţional în retail şi în magazine de proximitate, în magazinul de la poarta fabricii, dar şi exportă în peste zece ţări. Materia primă folosită pentru fabricare produselor lactate provine de la ferme din regiunea Transilvaniei, mici afaceri familiale cu care compania a încheiat parteneriate.
”În criză, am dezvoltat o gamă de produse din amestec de lapte de capră şi lapte de vacă, un rulou natur şi unul cu seminţe de fenugreek (folosit ca ingredient în special în India – n. red.). Am pornit de la ideea creării unor produse low cost şi a unui gust mai puţin pregnant, iar consumatorii sunt întotdeauna gata să încerce ceva nou. (…) În 2020 am construit o hală logistică pentru ambalaje şi materii prime şi în 2021 dorim să ne extindem reţeaua de colectare a laptelui de capră şi să revigorăm vânzările directe pe piaţa de proximitate din Cluj-Napoca”, a mai spus Spînu.
El menţionează că nu este uşor să fii antreprenor în perioade de criză atunci când nu există previziuni legate de durată, amploare, impact social şi economic, însă susţine că Super Lactis a reuşit să păstreze toţi angajaţii în această perioadă şi să le ofere salariile întregi. În 2019, compania a avut o cifră de afaceri de 3,7 milioane de lei, în creştere cu 3,6% faţă de anul anterior, un profit de aproape 600.000 de lei, mai mult decât dublu faţă de 2018, şi un număr mediu de 15 angajaţi, arată datele de la Ministerul de Finanţe.