Mai mult de o treime dintre companii (37%) spun că şi-au întrerupt total sau parţial activitatea după declararea stării de urgenţă pe fondul pandemiei COVID-19 şi 20% şi-au restrâns activitatea, potrivit studiului HR Barometru, realizat de PwC România la finalul lunii martie. În acest context, 27% afirmă că vor apela în mod cert la şomajul tehnic.
”Marea majoritate a companiilor doresc să îşi păstreze angajaţii şi să reducă efectele negative asupra acestora. Din păcate, soluţiile sunt limitate şi dificil de anticipat într-un climat imprevizibil care duce la scăderea neaşteptată a veniturilor într-un termen foarte scurt. Efectul crizei este unul de domino, afectând tot mai mult industrii. Guvernul a luat un prim set de decizii, dar trebuie să continue monitorizarea foarte atentă a problemelor ca să reacţioneze la timp cu alte măsuri de sprijin şi, astfel, să salveze cât mai multe companii şi angajaţii acestora”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.
Studiul a inclus o serie de întrebări referitoare la întreruperea totală sau parţială a activităţii, restrângerea acesteia, reducerea cifrei de afaceri şi capacitatea de a plăti salariile. Astfel, 19% dintre firme spun că au întrerupt total activitatea, 18% au întrerupt parţial, 19% nu au întrerupt activitatea, estimează o scădere a cifrei de afaceri cu 25% şi au capacitatea de a plăti salariile, iar 10% nu au întrerupt activitatea, anticipează reducerea cifrei de afaceri cu 25% şi nu au capacitatea de a plăti salariile.
În acelaşi timp, 20% şi-au restrâns activitatea, iar afacerile lor se vor reduce cu mai mult de 25%. Doar 14% nu preconizează o scădere a cifrei de afaceri. Conform studiului, 19% din companii au implementat munca la domiciliu obligatorie pentru toţi angajaţii.
”Munca de acasă a devenit posibilă pentru foarte multe companii datorită faptului că dispun de tehnologie şi au angajaţi bine pregătiţi care deţin competenţe digitale. În acelaşi timp, infrastructura digitală a României care se plasează printre cele mai performante din Europa contribuie la desfăşurarea activităţii fără sincope. La fel de importantă este cultura organizaţională în noile condiţii de lucru şi putem trage concluzia că organizaţiile care au investit în pregătirea digitală au un avantaj în prezent care va deveni şi mai valoros pe termen lung”, a arătat Ionuţ Sas, Partener, Leader People & Organisation PwC România.
”Angajatorii caută diferite metode de reducere a costurilor pentru a se menţine pe piaţă. Totuşi, în acest moment doar 11% iau în calcul concedierile şi majoritatea caută alte variante pentru a-şi păstra angajaţii, cum ar fi încurajarea concediului de odihnă sau a concediului fără plată parţial, oprirea sau reducerea programelor de training, sistarea angajărilor, eliminarea sau reducerea beneficiilor neobligatorii ori reducerea programului de lucru”, a spus Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation PwC România.
Potrivit studiului aproape 30% dintre cei chestionaţi anticipează că vor avea capacitatea să plătească salariile în următoarele trei luni, în timp ce 42% nu au încă estimări în acest sens.