Primăria Cluj-Napoca a câștigat acțiunea formulată împotriva Deciziei CNSC nr. 2301/2019, privind licitația „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii ”Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”.
Prin Decizia nr. 270/03.03.2020, Curtea de Apel Cluj a admis plângerea formulată de municipalitate și a respins acțiunea Asocierii METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD (Japonia), cu consecința menținerii raportului procedurii întocmit de municipiul Cluj-Napoca. Drept urmare, în etapa imediat următoare, primăria Cluj-Napoca va trece la încheierea procedurii de achiziție având ca obiect serviciile amintite mai sus.
Asocierea SWS Engineering SPA (Italia) – Systra (Franţa) – Metrans Engineering SRL (România) este câştigătoarea licitaţiei, iar valoarea contractului este de aproximativ 30,2 milioane de lei. La licitaţie au fost depuse 5 oferte din partea unor firme şi asocieri de firme.
Dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj – Napoca (ZMC) și problemele de trafic generate de aceasta, orientarea clară a administrației locale spre mobilitatea urbană durabilă și tipologia rețelelor de mobilitate au necesitat studierea posibilității implementării unui sistem de transport rapid metropolitan, constând din:
1. transport feroviar pe infrastructura existentă-Tren Metropolitan;
2. construcția unei linii de metrou pe principala axă vest-est a zonei metropolitane (Gilău – Florești sud – Mănăștur – Centru – Mărăști)
1. Tren Metropolitan
Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km. Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
– Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
– relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
2. Metrou
Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:
- în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),
- în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1035 m. Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.