Serele Super, afacere dezvoltată în apropiere de Timişoara de o familie de antreprenori, a pornit din dorinţa Silviei Răileanu de a le oferi celor patru copii ai săi legume sănătoase, scrie Ziarul Financiar.
”Atunci când eşti părinte lucrurile se schimbă, îţi doreşti ce este mai bun pentru copiii tăi şi vrei să faci o schimbare în viaţa ta, a lor sau chiar la nivel de comunitate. Ne-am gândit că exact ca noi gândesc şi ceilalţi părinţi. Aşa au apărut roşiile cu gust de roşii. Cu ideea aceasta în minte am început să ne interesăm ce fonduri europene există pentru investiţii în agricultură”, povesteşte Silvia Răileanu, 37 de ani, care a dezvoltat brandul Serele Super prin intermediul entităţii fiscale Silvia Răileanu Întreprindere Individuală.
Antreprenoarea a absolvit Facultatea de drept la Timişoara, însă nu a lucrat în domeniu. Administrează un restaurant de familie şi spune că cel mai probabil aici şi-a exersat cel mai bine abilităţile de organizare pe care le-a aplicat mai apoi pentru dezvoltarea proiectului de sere. Însă, serele de roşii nu au fost primele pe lista de idei de business a antreprenoarei.
Iniţial, prima idee de investiţii a fost legată de un spa termal, după modelul celor din Ungaria, însă povesteşte că tipul acesta de proiecte nu a mai primit fonduri europene, aşa că a trebuit să se reorienteze.
”Întâmplător, am ajuns la Greentech în Olanda şi din curiozitate ne-am înscris la un tur prin câteva sere. Eram mai mult interesaţi de serele de flori. Aşa s-a născut ideea de a construi o seră de flori cu fonduri UE. Ne-am întors acasă, am început să studiem ce ar fi mai rentabil. Aşa ne-am dat seama că e riscant să investeşti în flori. Ca să ai succes trebuie să te asiguri că produsul tău este căutat de consumator. Cu florile e mai greu, dar cu legume gustoase poate să fie mult mai simplu”, a mai spus antreprenoarea.
Astfel, în iunie 2014 a început demararea businessului cu sere prin depunerea proiectului la Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, iar serele au devenit funcţionale în februarie 2018, când au plantat răsadurile de roşii.
”Investiţia în 1,7 hectare de sere moderne s-a ridicat la 1,85 milioane de euro, din care 500.000 de euro a fost grantul neramburabil de la UE şi finanţarea am primit-o de la CEC Bank prin intermediul produsului «Credit de investiţii fonduri europene»”, a mai spus Silvia Răileanu.
Pe 1,7 hectare de sere hidroponice (cultivate fără sol – n.red.), antreprenoarea cultivă doar specialităţi de roşii cherry de toate culorile şi mărimile. Răsadurile de roşii vin la seră deja mari (40-50 cm), iar sezonul de plantare începe în luna ianuarie. Recoltarea se începe la 70 de zile de la plantare, astfel că primele roşii ajung în cutii începând cu jumătatea lunii martie şi până în prima săptămână din decembrie.
”Anul acesta vom recolta până pe 6 decembrie. Estimăm că vom recolta minim 500.000 kg de specialităţi. În domeniul acesta nu vorbim de profit uriaş, fiecare kg/mp contează. Nu am atins capacitatea maximă, dar suntem în grafic, mult peste medie. Pentru anul viitor target-ul va creşte, experienţa contează”, a mai spus antreprenoarea. Roşiile cultivate de Serele Super ajung în reţelele de magazine Lidl, Auchan, Profi, Carrefour, Mega-Image.
În cadrul serelor lucrează opt angajaţi (numărul maxim admis pentru întreprinderi individuale), însă antreprenoarea are contracte de colaborare cu aproximativ 20 de oameni pentru a acoperi necesarul de forţă de muncă.