Familia Căpuşan din localitatea Borşa, judeţul Cluj, a făcut primul pas în business în urmă cu patru ani, odată cu înfiinţarea unei plantaţii de zmeură pe o suprafaţă de 1,5 hectare. Au urmat apoi alte investiţii, acestea ajungând în aceşti patru ani până la 150.000 de euro. Astfel a apărut Delicium – Jams and Syrups, un brand născut din pasiunea pentru agricultură, prin care sunt produse siropuri şi dulceţuri din fructe şi legume procesate la rece, scrie Ziarul Financiar.
”Afacerea reprezintă o pasiune din copilărie, este un vis al meu. În urmă cu 11 ani am fost în Austria şi mergând pe stradă cu bicicleta cu un verişor am văzut pe partea dreaptă a drumului o plantaţie de zmeură, împrejmuită cu gard. Era o plantaţie unde plăteai un bilet de 5 euro să intri şi să mănânci zmeură. Am fost încântat, iar după acea zi aveam în cap doar zmeură. De acolo a început totul”, a spus Paul Căpuşan, cofondatorul companiei Melfructus, care controlează brandul Delicium – Jams and Syrups, citat de ZF.
Pentru a-şi pune în practică planul de a deveni antreprenor, el a făcut Facultatea de Horticultură din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, unde s-a familiarizat cu domeniul agricol, în care urma să investească. Prin anul III de facultate a decis să parieze banii de la nuntă şi economiile părinţilor pe o plantaţie de 1,5 hectare de zmeură, în valoare de 30.000 de euro.
Apoi au urmat extinderea culturii, diversificarea plantelor însămânţate şi construirea unei fabrici pentru procesarea materiei prime, etape ce au presupus o investiţie de 150.000 de euro până în prezent.
”Fondurile de la părinţi şi de la nunta mea au reprezentat investiţia iniţială de 30.000 de euro. Dar până acum am investit 150.000 de euro şi am amortizat numai jumătate, pentru că reinvestim continuu banii care intră in firmă”, mai spune tânărul antreprenor. Înfiinţarea fabricii unde să proceseze materia primă a pornit de la o necesitate, anume risipirea unei bune părţi din producţia de zmeură, fiind un produs perisabil, conform reprezentantului companiei.
Acum, antreprenorii realizează dulceţuri şi siropuri preparate la rece din zmeură, soc, aronia sau căpşuni, pe care le vând pe întreg teritoriul României în sectorul HoReCa. Anul acesta producătorii îşi propun să crească numărul de clienţi de pe piaţa locală şi se uită către extinderea pe alte pieţe în următorii cinci ani.
”În 2016 am început să facem dulceaţă de zmeură, dar şi de ardei iuţi, cultivaţi tot de noi. Apoi ne-am extins la o gamă mai mare şi acum avem 10 sortimente de sirop şi 10 de dulceaţă, cu mii de borcane din fiecare sortiment.
Capacitatea de producţie a fabricii este de 500 l/zi de sirop şi 200 kg de dulceaţă. Agricultorii deţin o suprafaţă cultivată de 3,5 hectare cu zmeură şi 1,5 hectare cu aronia, suprafaţă de teren luată în ardendă. Paul Căpuşan spune că 2019 a fost cel mai bun an agricol de până acum, pentru că vremea a fost potrivită pentru culturi. Pentru celelalte culturi, ei lucrează suprafeţe mici, de câţiva mii de metri pătraţi.