Fondatorii celui mai mare festival de muzică organizat în România, UNTOLD, au investit 15 milioane de euro în 2019 în organizarea evenimentului ajuns la cea de-a cincea ediţie, scrie Ziarul Financiar.
Bugetul este cu 2 milioane de euro mai mare faţă de nivelul din 2018, potrivit lui Bogdan Buta, unul dintre organizatorii festivalului. Banii pentru investiţii sunt obţinuţi de la firmele partenere care pariază pe promovare (40% din buget), din vânzarea de bilete şi abonamente (40%) şi de la partenerii care vin cu standuri în cadrul evenimentului (20%).
Evenimentul care atrage an de an peste 100.000 de vizitatori unici (numărul de participanţi a ajuns la 370.000, dar ia în calcul mai multe intrări per persoană) a obţinut anul trecut afaceri de 68 mil. lei (circa 15 mil. euro), plus 15% faţă de 2017, arată datele publice. Profitul net a fost de 7 mil. lei (1,5 mil. euro), conform aceleiaşi surse.
Eduard Chereji, director de marketing şi comunicare al UNTOLD, a explicat că din bugetul total de investiţii de 15 mil. euro aproximativ 40% reprezintă costurile cu artiştii, 30% din suma de bani merge spre partea de producţie, iar restul sunt costuri de promovare.
”Un artist de listă A, mondial, precum Robbie Williams, cere de la 700.000 de euro în sus, iar un DJ cunoscut la nivel mondial cere între 100.000 şi 400.000 de euro. Costurile cu artiştii includ şi zborul şi cazarea acestora. Producţia este reprezentată de toalete, decoraţiuni, infrastructura festivalului, porţile de acces, scene, sunet, lumini, garduri, absolut tot ce înseamnă pregătirea festivalului”, a explicat Eduard Chereji.
Cea dea cincea ediţie a festivalului a atras aproximativ 40 de parteneri, care aduc la bugetul total de investiţii circa 40% din bani. Restul se împarte între banii generaţi din vânzările de bilete şi abonamente şi partea de food, băuturi şi alte distracţii contra cost care pot fi găsite în cadrul festivalului.
”Fără ajutorul partenerilor ar trebui să creştem preţurile la abonamente şi la bilete. Companiile vor să fie prezente la festival pentru că noi ne adresăm publicului cu vârste între 20 şi 35 de ani, iar ei vor să se asocieze cu UNTOLD tocmai pentru a ajunge la acest public. Statistic o persoană petrece între 6 şi 8 ore pe zi în cadrul festivalului, iar partenerii au timp să ofere participanţilor experienţe care să îi atragă spre brandul lor”, spune directorul de marketing şi comunicare al festivalului.
UNTOLD a atras peste 370.000 de participanţi în cele patru zile de festival de anul acesta, iar mai bine de 20% dintre aceştia au fost turişti străini. Numărul de participanţi ia în calcul numărul de intrări la festival. Astfel, o persoană care vine în toate cele 4 zile e contorizată de 4 ori. Numărul de vizitatori unici sare însă de 100.000, potrivit oficialilor UNTOLD.
”Avem participanţi din ţări precum Marea Britanie, Franţa, Olanda, Belgia, Germania, Bulgaria, China, Australia, Africa de Sud, Brazilia, Italia, Spania, dar cele mai prezente ţări sunt cele cu tradiţie în festivaluri. Din Cluj au fost circa 20% din totalul participanţilor, iar din Bucureşti 25%”, a mai spus Chereji. De altfel, numărul participanţilor la festival a crescut anual cu 15%.
Eduard Chereji a menţionat faptul că piaţa din România nu poate furniza necesarul de personal organizaţional, astfel că au fost nevoiţi să apeleze la surse externe. Astfel, peste 10.000 de persoane din 13 ţări au luat parte la organizarea festivalului, din care aproximativ 1.800 au fost voluntari.
”În ceea ce priveşte logistica festivalului, peste 480 de camioane au fost necesare pentru transportul logistic, iar pentru grafica şi designul tuturor scenelor a fost nevoie de o echipă de peste 40 de designeri şi arhitecţi care au contribuit la crearea universului UNTOLD din acest an”, a mai spus Eduard Chereji.