web analytics
Sunteți aici
Home > BUSINESS ÎN ARDEAL > Afacerile producătorului de ceaiuri Fares din Orăştie au crescut anul trecut cu 12%

Afacerile producătorului de ceaiuri Fares din Orăştie au crescut anul trecut cu 12%

Compania Laboratoarele Fares Bio Vital a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 72,7 mil. lei (15,6 mil. euro), în creştere cu peste 12% faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Profitul producătorului de ceaiuri a crescut anul cu aproximativ 20%, la peste 11,8 mil. lei (2,5 mil. euro), iar numărul mediu de angajaţi a ajuns la 389 de persoane, conform datelor publice.

Fares produce şi comercializează ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate, aflându-se pe primul loc în rândul brandurilor de pe piaţa locală a ceaiurilor, un teren pe care concurează atât cu mărci autohtone precum Plafar, cât şi cu branduri ale unor giganţi precum Unilever.

Produsele sub brandul Fares, făcute la Orăştie, ajung în mai multe ţări în afară de România, printre care Ungaria, Italia, Spania, Marea Britanie, Malta, Cipru, Grecia, Norvegia sau Belgia. Şi în prezent, plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul.

Brandul Fares şi-a început istoria în 1929 la Orăştie. Bazele mărcii se leagă însă de înfiinţarea primei farmacii din acest oraş hunedorean, sub numele ”La Leul de Aur”, consemnată în anul 1697. Două secole mai târziu, la conducerea farmaciei a ajuns farmacistul Andrei Farago. El a fost cel care în 1929 a fondat firma ”Digitalis, Prima Companie Română pentru Cultivarea Plantelor Medicinale Orăştie”, premergătoare actualei Fares. Folosindu-se de maşini de tocare şi selectare şi de uscătoare, sub îndrumarea farmacistului Farago, au fost comercializate ceaiuri, siropuri şi uleiuri esenţiale din plante medicinale. Perioada interbelică a adus primele exporturi, prin relaţii comerciale în Europa, dar şi în America de Nord.

În perioadacomunistă, firma a fost inclusă în structura de stat numită Plafar, iar imediat după căderea regimului comunist, în 1989, businessul fondat de Andrei Farago s-a desprins din forma de organizare impusă de stat, devenind companie privată cu capital integral românesc.

Obiectul principal de activitate era la acea vreme fabricarea zahărului, a produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor zaharoase, prelucrarea ceaiului şi a cafelei, fabricarea condimentelor, a preparatelor alimentare omogenizate şi a alimentelor dietetice, precum şi a altor produse alimentare. 

Din acţionariatul Laboratoarelor Fares Bio Vital, compania care deţine brandul Fares, fac parte trei antreprenori locali, pachetul majoritar fiind deţinut, potrivit datelor de pe site-ul listafirme.ro, de Silviu Socol (66%). Pe lângă el, din acţionariat fac parte şi Angela Sorina Negru (21%) şi Gabriela Adelina Hanciu (13%). În perioada 2011-2015, Fares a investit aproximativ 2,5 milioane de euro în spaţiile de producţie din Orăştie, în utilaje şi logistică, potrivit unor informaţii anterioare. Compania lucrează direct cu aproximativ 6.000 de farmacii, magazine naturiste, magazine alimentare din comerţul tradiţional, precum şi cu lanţurile internaţionale de hiper şi supermarketuri.

În prezent, Plafar (compania de stat care a înglobat brandul născut în Orăştie) se numără printre concurenţii Fares, pe o piaţă a ceaiurilor în care se mai găsesc branduri precum Belin, Lipton, Twinings. În portofoliul Fares se găsesc ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate. Plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul, continuând astfel filiera autohtonă a afacerii. De altfel, piaţa locală a ceaiurilor este dominată de companii româneşti, trei din primii cinci jucători fiind locali, în timp ce mărcile internaţionale îşi fac cu greu loc în topul preferinţei românilor.

Articole similare

Sus
Produs în Ardeal

FREE
VIEW