Producătorul de vin Crama Liliac, care produce anual aproximativ 400.000 de sticle de vin, exportă circa 10% din producţie în ţări precum Belgia, Olanda, Germania, Danemarca, Japonia şi Canada, scrie Ziarul Financiar.
”Vindem 80% din vinuri în HoReCa, aproape 10% în marile magazine (IKA), dar şi la crama din Batoş. Restul de 10% este reprezentat de exporturi. Vindem vinurile cu precădere în Belgia, Olanda, Luxemburg, Polonia, Germania, Austria, Elveţia, Danemarca şi o cantitate mică ajunge şi pe piaţa din Marea Britanie. În plus, la începutul anului am intrat şi pe piaţa din Canada, unde distribuim în special în zona Vancover, iar recent am intrat şi pe piaţa din Japonia”, a spus Miron Radic, CEO amb Wine Company, compania care operează businessul Cramei Liliac, citat de ZF.
Radic a preluat conducerea companiei la finalul anului 2017, după ce anterior s-a ocupat de exporturile Cramei Liliac. De altfel, el povesteşte că, în 2012, atunci când s-a alăturat companiei, eforturile pentru a convinge jucătorii din străinătate pentru a încerca vinurile Liliac erau foarte mari, însă acum România şi în special Transilvania devin din ce în ce mai interesante pentru consumatorii străini de vinuri.
Crama Liliac exportă în principal vinuri din soiuri precum Fetească Regală şi Fetească Albă, dar produce şi vin din Fetească Neagră, Sauvignon Blanc, Pinot Noir, Chardonnay sau Muscal Ottonel.
În Europa, România este percepută ca un producător de vin ieftin, dar odată cu dezvoltarea sectorului de vinuri premium în România susţinută şi de cramele boutique aşa cum este Liliac, vinurile româneşti ajung din ce în ce în mai multe magazine, dar şi restaurante de pe plan internaţional. Deşi este unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa ca şi cantitate, România exportă doar 3,5% din producţia totală.
În 2018, producţia din vin s-a situat la circa 5 milioane de hectolitri, conform datelor de la Ministerul Agriculturii. Principalele pieţe de export pentru producătorii români de vinuri sunt Marea Britanie, Germania, Olanda, China şi Spania, însă producătorii tatonează şi piaţa din Japonia, care este mare ca şi număr de consumatori, dar unde abia acum noua generaţie începe să consume tot mai mult vin.
”Vrem să mărim cantitatea de vinuri produse. În prezent, producem circa 400.000 de sticle, iar planul nostru este ca în trei ani să creştem până la 500.000 de sticle folosind în principal strugurii noştri şi o parte din struguri pe care îl cumpărăm din zonă. Atunci când vom ajungem la 500.000 de sticle, va fi optim să vindem o treime în afara ţării şi cealaltă parte în ţară, concentrându-ne pe sectorul HoReCa”, a mai spus Miron Radic.
Vinurile Cramei Liliac sunt produse din strugurii pe care compania îi are plantaţi pe cele 52 de hectare din judeţele Mureş, în zona localităţii Batoş (38 de hectare), şi Bistriţa-Năsăud, în localitatea Vermeş Lechinţa (14 hectare). Povestea cramei Liliac a început în 2010, atunci când antreprenorul austriac Alfred Beck, aflat în căutare de oportunităţi de afaceri,a cumpărat terenurile viticole din zona de centru-nord a ţării. Alfred Beck este şi dezvoltator imobiliar, el deţinând compania amb holding, care este acţionar în grupul care a construit clădirile de birouri Magheru One şi Pipera Business Park.