web analytics

Crama La Salina, singurul producător de vin din judeţul Cluj, vrea să trimită 25% din producţia de vin la export

Crama La Salina, singurul producător de vin din judeţul Cluj, vrea să vândă 25% din producţie pe pieţele externe după ce în 2018 a reuşit să facă primele livrări de vinuri Issa la export, în Anglia şi Polonia, scrie Ziarul Financiar.

Compania vizează extinderea pe pieţele din SUA, Canada, dar şi în Asia. Crama La Salina este un proiect care se extinde pe 70 de hectare de vie, din care peste 41 de hectare sunt efectiv plantate, în Dealurile Durgăului, situate vizavi de Salina Turda, cel mai vizitat obiectiv turistic din România, cu aproximativ 700.000 de vizitatori în 2018. Crama La Salina produce în jur de 250.000 de sticle de vin pe an.

”Ne-ar ajuta dacă s-ar face eforturi de creştere a brandului de ţară, am reuşit să facem primele exporturi, dar vrem să ajungem la 25% din producţie pe pieţele străine. Avem nevoie de surse noi de finanţare pentru a susţine creşterea şi de a implementa noi proiecte europene pentru mărirea capacităţii şi reteh­nolo­gizare”, a declarat Claudiu Sugar, unul dintre fonda­torii proiectului Cra­ma La Salina, citat de ZF.

Grupul Crama La Salina a rea­lizat anul trecut o cifră de afaceri de peste 9 mil. lei, mai mult cu 80% fa­ţă de anul anterior, dato­rită can­ti­tăţii mai mari de vin vândute, dar şi creşterii notorietăţii brandului. Pentru 2019, oficialii Cramei La Salina au bugetat o creştere cu 20% a cifrei de afaceri la nivel de grup.

Există două branduri de vin, Issa pentru HoReCa şi Satyr pentru segmentul de retail. Crama La Salina produce sub cele două branduri sauvignon blanc, chardonnay, pinot noir şi roze din pinot noir. Anul trecut compania a intrat pe piaţă cu mai multe vinuri noi, un muscat vinificat sec în stilul austriac, Satyr roşu şi un vin demidulce din Muscat Ottonel. Cu brandul Satyr, compania este prezentă în Kaufland, Mega Image, Auchan şi Carrefour.

Pentru a se asigura că vând vinul din stoc, aflat în continuă creştere, compania şi-a dezvoltat echipa de vânzări, în special pe oraşele mari şi zonele turistice. Pe lângă echipa de vânzări proprie au fost încheiate contracte cu distribuitori din toată ţara. Crama La Salina are momentan vinuri listate în aproximativ 700 de restaurante, preţurile fiind de 6-8 euro sticla pentru HoReCa şi 3-4 euro pentru retail (preţ de vânzare de la cramă). Pe lângă podgorie şi cramă, proiectul Crama La Salina mai cuprinde pensiunea şi restaurantul Sarea-n Bucate (13 camere, 39 de locuri de cazare), pensiunea urmând să fie extinsă cu încă 20 de locuri, dar şi o livadă de mere Bio în comuna Dragu, judeţul Sălaj.

Compania a realizat anul trecut o producţie de 367.000 kg de struguri (respectiv vin vrac 2.170 hl) şi 90 de tone de mere, din care 300 kilograme au fost vândute în Auchan şi Mega Image, iar din restul a fost produs sucul Bio. Compania a lansat pe piaţa şi un sortiment de ţuică făcută din struguri.

”2018 a fost un an greu din punct de vedere financiar, având de susţinut o creştere foarte mare la vinuri. Am luat un credit nou pentru susţinerea activităţii curente. Totodată, am finalizat replantarea a 7 hectare de meri printr-un proiect european de 150.000 de euro şi am reuşit un lucru excepţional, să îmbuteliem suc la sticla pentru piaţa premium şi HoReCa, plus o cantitate de peste 10.000 de litri la bag in box”, a spus Claudiu Sugar.

Compania are în derulare 3 proiecte de promovare a produselor proprii şi un proiect de modernizare a cramei, de 1,4 mil. lei, însă producătorul clujean de vin pregăteşte un nou proiect pe fonduri europene, pentru un depozit de mere şi achiziţionarea de utilaje.

”Anul acesta principala prioritate este extinderea cramei şi modernizarea depozitelor actuale. Cred că o să câştigăm mult la eficienţă, având tancuri noi, linie de îmbuteliere şi etichetare proprie şi un sistem de răcire performant. Pe partea de restaurant, avem în plan o sală de evenimente în vie care să deservească 250-300 de persoane şi un centru de pregătire profesională adaptat unei crame. Pensiunea o să aiba un wine-Spa, un concept nou în România, pentru care ne-am informat în ultimii ani”, a afirmat Claudiu Sugar.

Investiţia în proiectul Crama la Salina a ajuns în 2018 la peste 6,5 mil. euro (5 mil. euro podgoria şi crama La Salina, 1 mil. euro Livada Dragu (mere şi sucuri Bio) şi 500.000 de euro pensiunea şi restaurantul Sarea-n Bucate), din care 1,2 mil. euro au fost fonduri europene şi 1 mil. euro credite bancare şi leasinguri.

După intrarea pe rod a tuturor sufrafeţelor cultivate, când ambele plantaţii, de vin şi de mere, vor ajunge la maturitate, compania estimează o creştere a afacerilor la peste 25 mil. lei, în condiţii normale de bussines şi clima, atât pe partea de producţie cât şi cea de turism.

Pe parte de mere şi sucuri Eco (Livada Dragu), producţiile mari vor apărea în 2020, cand vor intra pe rod cele 7 hectare plantate cu meri. În acel moment, compania va ajunge la 16 hectare de meri şi o producţie de 1.000 de tone, în condiţii normale.

„Nu ne-am pus problema de a vinde afacerea pe moment, dar nu excludem varianta de a aduce un partener interesat de piaţa vinului, care vrea sa dezvolte împreuna cu noi proiectul Crama la Salina. Cu o infuzie de capital am putea devenii un jucator regional important care să deţină peste 1% din piaţa vinului din România, acest lucru implicând colaborarea cu toată zona Dealurile Transilvaniei“, a mai spus Claudiu Sugar.

Lucrările la proiectul Crama La Salina au fost demarate în anul 2011, prin efectuarea unor studii şi pregătirea solului, urmând ca în 2012 să aibă loc plantarea viţelor de vie aduse de la două pepiniere din Franţa. În 2013 s-a instalat sistemul de susţinere şi a avut loc tăierea viei, iar în 2014 au fost plantate nouă hectare cu vie aduse din Austria şi a fost adunată prima recoltă. Tot în 2014, a fost deschis restaurantul “Sarea-n Bucate”, iar în 2015 a fost inaugurată pensiunea Sarea-n Bucate, crama „La Salina“ şi a fost lansat centrul de echitaţie ”Salina Equines”.

”Proiectul Crama la Salina este la majorat, adică a ajuns pe propriile picioare. Desigur urmează o perioadă de specializare a oamenilor implicaţi şi de dezvoltare a infrastructurii şi dotărilor. Până la maturitate mai este un drum lung, dar ceea ce a fost mai greu cred că a trecut. De acum avem nevoie de capital, putere de muncă, idei noi şi deştepte”, afirmă Claudiu Sugar.

Articole similare

Sus
Produs în Ardeal

FREE
VIEW