Peste 70% dintre respondenți nu ar lucra în agricultură şi jumătate dintre ei nu şi-ar da copilul la un liceu agricol, chiar dacă agricultura este în continuare văzută ca o parte esenţială a economiei, arată un sondaj online comandat de World Vision România, la care au participat peste 3.400 de oameni.
În acelaşi timp, peste jumătate (64%) dintre cei chestionaţi consideră că rolul agriculturii în ţara noastră este unul esenţial sau important. După părerea a peste o treime dintre cei intervievaţi, lucrătorii în agricultură nu au nevoie de prea multă carte, fiind suficiente 4 clase, gimnaziul sau cel mult o şcoală profesională.
Peste o treime (35,23%) dintre românii care folosesc internetul consideră că rolul agriculturii în ţara noastră este unul esenţial, iar 29,16% sunt de părere că rolul acestui sector este unul important, dar în scădere ca impact, conform sondajului.
Dintre cei care lucrează sau s-au gândit la această posibilitate, 40% consideră atractivă meseria de horticultor, 33% consideră şi meseria de apicultor ca fiind atractivă şi 27% preferă peisagistica.
Însă profesia de agricultor include, în prezent, pe lângă clasicele meserii de silvicultor, îngrijitor de animale, agronom şi alte meserii nu doar atractive, dar şi profitabile, precum: şef de fermă, tehnician veterinar, apicultor, mecanic agricol, horticultor, tehnician agroturism, tehnician industrie alimentară, tehnician protecţia plantelor, tehnician agricultură ecologică şi chiar inginer genetician, specialist în gastronomie sau enolog.
”Agricultura este unul dintre puţinele sectoare ale economiei care pune ţara noastră în fruntea topurilor europene, datorită producţiilor de cereale şi plante oleaginoase, România fiind chiar liderul european în producţia de miere (2015). Cu toate acestea, doar o treime din respondenţi consideră că agricultura are un rol esenţial în economia naţională. O posibilă explicaţie ar fi că de mulţi ani agricultura a fost asociată cu producţia primară, la fel cum, prin extensie, a fi agricultor este o ruşine, un eşec în viaţă. Astfel se justifică faptul că foarte mulţi respondenţi, mai bine de două treimi, nu iau în considerare posibilitatea de a lucra în domeniul agriculturii”, explică Crenguţa Bărbosu, manager program agricultură şi dezvoltare rurală World Vision România.
Peste trei sferturi dintre cei care lucrează sau ar lucra în agricultură (76,85%), şi-ar dori să-şi desfăşoare activitatea/meseria aleasă în calitate de antreprenor. O treime dintre respondenţi sunt de părere că nivelul de pregătire educaţională necesar pentru a lucra în domeniul agricol este liceul agricol (36,8%); 1 din 10 crede că o şcoală profesională în domeniu este suficientă. În acelaşi timp, 16,99% consideră că şcoala gimnazială este de ajuns pentru a putea activa în acest domeniu. 11,18% dintre respondenţi sunt de părere că nivelul de educaţie poate fi unul şi mai redus – fiind suficiente doar 4 clase.
Peste o treime dintre români (36%) consideră că nivelul de educaţie oferit elevilor în liceele agricole din ţara noastră este unul slab şi, într-un procentaj mai mic, de 34%, consideră că educaţia oferită în aceste licee este una bună. La extreme, 14% consideră nivelul de educaţie unul foarte slab şi doar 5,69% îl consideră foarte bun. Astfel, 1 din 2 români nu şi-ar da copilul la liceul agricol şi doar 20,2% şi-ar îndemna copiii să aleagă această specializare la liceu.