În ritmul actual de creştere a numărului de proiecte depuse pentru finanţarea de 200.000 de lei de la stat pentru deschiderea unei afaceri prin programul Start-up Nation se va ajunge la o concurenţă de trei idei de afaceri pe loc finanţat, estimează consultanţii.
Aflat la a doua ediţie, Start-Up Nation a depăşit numărul de proiecte depuse la prima ediţie, ajungând la peste 19.300 de proiecte înscrise în aplicaţie, cu 12 zile înainte de închidere. În 2017 au fost 19.297 aplicanţi înscrişi pe toată durata programului, însă doar 7.200 au obţinut finanţare.
”Până la încheierea ediţiei, numărul de proiecte depuse va ajunge la 32.000, dacă se menţine ritmul de înscriere. Motivele pentru care au fost depuse atât de multe proiecte sunt reclama foarte intensă făcută acestui program şi faptul că este prezentat în ideea ca nu ai nevoie de niciun ban. Un alt motiv pentru care se depun atât de multe proiecte este acela că informaţia dintr-un astfel de proiect este minimă. Un astfel de proiect se scrie în câteva ore, maximum o zi, de o persoană care nu are habar de contabilitate sau economie”, spune Florin Fudulu, consultant de afaceri la Goodwill Consulting, citat de Ziarul Financiar.
Start-Up Nation stimulează înfiinţarea de noi întreprinderi mici şi mijlocii, sprijinind financiar tinerii antreprenori, printr-o finanţare de maximum 200.000 de lei pe proiect, pentru 10.000 de proiecte. Bugetul total alocat acestui program este de 2 mld. lei.
”Cu siguranţă vor fi mai multe proiecte depuse, vom avea şi o mai mare rată de finalizare a acestora, dar dacă se corelează cu o capacitate administrativă mai mare. Anul trecut oamenii au fost mai reticenţi faţă de acest program, deoarece nu aveau încredere că va funcţiona, că într-adevăr vor primii banii. Plusul celei de-a doua sesiuni este faptul că proiectele care au contractat fondurile în 2017 au primit finanţarea”, spune Cosmin Drăgoi, consultant de afaceri la compania Finacon.
La deschiderea aplicaţiei, pentru ce-a dea doua ediţie a programului, Radu-Ştefan Oprea, ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat, a spus că se aşteaptă ca la această ediţie să fie depuse aproximativ 40.000 de proiecte.
Aplicaţia a fost deschisă la finalul anului trecut, pe 27 decembrie, la ora 10:00. Ultima zi de înscriere în program este 12 februarie, până la ora 20:00. Dar, în cazul în care bugetul nu va fi epuizat, acest termen se va prelungi.
”Procedura de depunere este destul de simplă, iar de anul acesta autoritatea finanţatoare a făcut chiar şi un tutorial în care explică pas cu pas tot ce trebuie să faci pentru a depune un proiect pe platform electronică”, mai spune Florin Fudulu.
Cosmin Drăgoi spune că procedura din 2018 are şi minusuri, deoarece capacitatea administrativă din cadrul Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere Investiţii şi Promovare a Exportului Bucureşti (AIMMAIPE) este prea mică şi dacă nu va creşte se vor produce blocaje din punct de vedere birocratic.
”Ne vom trezi cu întârzieri mari de rambursări, cu proiecte care se vor bloca, chiar ducând la faliment unii beneficiari. În cadrul AIMMAIPE este o lipsă totală de flexibilitate în ceea ce priveşte evaluarea proietelor şi a cererilor de decont”, adaugă Cosmin Drăgoi.
Depunerea documentelor de contractare a fondurilor se face manual, la sediul AIMMAIPE, cu programare şi teoretic nimeni nu ar trebui să stea la cozi interminabile cu hârtiile în braţe.
Bugetul de 200.000 de lei (43.000 de euro) este direcţionat în proporţie de minim 50% pentru achiziţionarea echipamentelor necesare, iar cealaltă parte pentru salariile angajaţilor, pentru chiria unui spaţiu, pentru cheltuielile cu consultanţa şi scrierea proiectului, pentru realizarea site-ului afacerii sau orice cheltuieli particulare necesită afacerea în cauză.
De finanţarea acordată prin programul Start-Up Nation 2018 pot beneficia societăţile înfiinţate după data de 30 ianuarie 2017, care activează în domeniile: producţie, industrii creative, servicii şi comerţ. Pentru a participa la program, societăţile trebuie să creeze cel puţin un loc de muncă cu normă întreagă pe o perioadă nedeterminată şi să menţină locul de muncă ocupat cel puţin doi ani după finalizarea implementării proiectului.
Înscrierea în program, solicitarea acordului pentru finanţare şi completarea planului de afaceri în vederea obţinerii finanţării se fac online pe site-ul www.aippimm.ro. Astfel, fiecare solicitant trebuie să-şi creeze cont de înscriere, să completeze online planul de afaceri şi să încarce documentele însoţitoare, indicate în anexele publicate pe site-ul Direcţiei de Antreprenoriat şi Programe pentru IMM-uri.
Planul de afaceri online trebuie să conţină fiecare cheltuială, cu argumentele necesare, în vederea demonstrării necesităţii finanţării. Dacă solicitantul nu-şi salvează planul de afaceri înainte de-al trimite, acesta nu mai are acces la el ulterior. Punctajul maxim care poate fi obţinut pentru planul de afaceri este de 100 de puncte, iar punctajul minim pentru accesarea programului este de 50 de puncte.