Ministerul pentru IMM-uri a publicat proiectele pentru ghidul solicitantului de finanţare prin programul Start-Up Nation 2018, pentru care sunt alocate, în acest an, 2 mld. lei şi de care ar urma să beneficieze 10.000 de antreprenori.
Ghidul solicitantului prezintă regulile pentru pregătirea, întocmirea şi înregistrarea online a planurilor de afaceri şi descrie modalitatea de înscriere în program, selecţie, aprobare şi implementare a acestora. Astfel, potenţialii beneficiari ai programului din acest an sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii, înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului după data de 30 ianuarie 2017.
În această categorie se încadrează societăţile care au sediu sau punct de lucru şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul ţării şi au maximum 249 de angajaţi, iar cifra de afaceri realizată anual nu depăşeşte 50 milioane euro, se arată în ghidul solicitantului.
Persoanele fizice care aplică pentru finanţare prin Start-Up Nation 2018 nu trebuie să aibă sau să fi avut calitatea de acţionar sau asociat într-o altă întreprindere mică sau mijlocie care desfăşoară sau a desfăşurat activitate în acelaşi domeniu ca viitorul start-up în care va fi implicat. De altfel, asociaţii sau acţionarii care deţin mai multe societăţi nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate.
”Ediţia din acest an a Start-Up Nation dă şanse egale proiectelor cu activitate de producţie şi servicii, oferind un avantaj antreprenorilor din zonele cu o densitate mică a IMM-urilor. Vom avea reguli unitare de aplicare pentru toate agenţiile şi pentru toţi partenerii bancari, pentru că am învăţat din experienţa din 2017”, a spus ministrul Ştefan-Radu Oprea.
Înscrierea în program, solicitarea acordului pentru finanţare şi completarea planului de afaceri în vederea obţinerii finanţării se fac online pe site-ul www.aippimm.ro. Astfel, fiecare solicitant trebuie să-şi creeze cont de înscriere, să completeze online planul de afaceri şi să încarce documentele însoţitoare, indicate în anexele publicate pe site-ul Direcţiei de Antreprenoriat şi Programe pentru IMM-uri.
Planul de afaceri online trebuie să conţină fiecare cheltuială, cu argumentele necesare, în vederea demonstrării necesităţii finanţării. Dacă solicitantul nu-şi salvează planul de afaceri înainte de-al trimite, acesta nu mai are acces la el ulterior.
Punctajul maxim care poate fi obţinut pentru planul de afaceri este de 100 de puncte, iar punctajul minim pentru accesarea programului este de 50 de puncte. La punctaje egale va prevala numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create, categoria de persoane pentru care au fost create, ponderea valorii echipamentelor tehnologice şi data şi ora înscrierii în program.
Acordarea ajutorului de minimis se face pe baza cererii de avans, pe care beneficiarul trebuie să o depună spre aprobare la Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului (AIMMAIPE), însoţită de documentele justificative. Cererea pentru avans, se depune în maxim cinci luni de la semnarea acordului de finanţare, altfel solicitanţii riscă să piardă această faciliatate. Documentaţia de decont poate fi depusă în maxim două tranşe.
Beneficiari trebuie să depună documentele necesare în original, în vederea eliberării ajutorului de minimis până cel târziu la data de 28 aprilie a anului următor efectuării plăţii. Solicitanţii care nu îndeplinesc criteriile prezentate în ghidul solicitantului, vor primi scrisori de înştiinţare a respingerii din program.
Totuşi, la scrisoarea de respingere pentru neîndeplinirea condiţiilor înscrise în planul de afaceri online, solicitantul se poate adresa AIMMAIPE, formulând o contestaţie, în care să prezinte motivele pentru care face acest demers, dar şi dovezi care să-l susţină.