Antreprenorul clujean Nicolae Chiorean a înfiinţat în 1993 compania Panemar, specializată în producţia de pâine şi produse de patiserie, pe care a dus-o la afaceri de 64 de milioane de lei anul trecut, în creştere cu 18%. Sub brandul Panemar s-a dezvoltat o reţea de 40 de magazine în Cluj-Napoca şi în comunele din jur, acolo unde merge aproape toată producţia realizată în fabrică.
”Reţeta creşterii a fost multă muncă, am creat produse noi în aceleaşi categorii – morărit, panificaţie, patiserie. Nu mergem pe mai multe sectoare de activitate, din dorinţa de a rămâne prompţi la nevoile reale ale pieţei”, a spus Nicolae Chiorean, proprietarul Panemar. Capacitatea de producţie a fabricii Panemar este de 25 de tone de pâine pe zi şi 5,5 tone de produse de patiserie.
”Depindem de piaţă în primul rând, dar în domeniul nostru, având în vedere vârfurile de cerere – vineri, sâmbătă şi la sărbători – trebuie să existe o rezervă de capacitate ca să poţi acoperi cererea. Oamenii cer multe produse într-o unitate de timp scurtă, însă pentru a face o pâine bună trebuie să urmezi un proces tehnologic bine stabilit şi respectat”, a afirmat antreprenorul.
În prezent funcţionează 40 de magazine sub brandul Panemar, iar 98% din producţie merge în aceste spaţii, compania trimiţând produse şi în grădiniţe private şi de stat. Antreprenorul spune că nu face export, deşi s-a gândit la acest lucru, pentru că vrea să acopere necesarul de pe piaţa românească.
”Vrem să acoperim piaţa din ţară în aşa fel încât să existe o ofertă autohtonă, care să vină în întâmpinarea nevoilor populaţiei şi să nu mai importăm, ca acum, pe domeniul panificaţiei. Nu mă simt bine ca român să văd cât se importă pe domeniul nostru. Deocamdată ne gândim să acoperim cât mai mult piaţa din România”, a spus Chiorean.
Pentru acest an, planurile pentru Panemar urmăresc deschiderea în continuare a magazinelor, care au o suprafaţă cuprinsă între 56 de metri pătraţi şi 240 de metri pătraţi.
O afacere dezvoltată în urmă cu 25 de ani
Omul de afaceri care a dezvoltat Panemar în urmă cu 25 de ani spune că antreprenorii români au capacitatea de a se adapta la condiţiile din piaţă, iar această flexibilitate i-a ajutat să rămână în continuare în piaţă. El menţionează lipsa de predictibilitate în domeniul legislativ drept principalul obstacol pe care l-a întâlnit în business.
Printre cei mai mari producători din industria de panificaţie şi morărit sunt Vel Pitar, cu afaceri de 397 de milioane de lei, urmat de Sam Mills, Boromir, Goodmills România sau Fornetti România. Piaţa de panificaţie din România este estimată la 1,3 mld. euro.
Sursa: Ziarul Financiar