Producătorul de lactate Eliezer Prod, din Lunca Ilvei, judeţul Bistriţa-Năsăud, deţinut de familia Leşan, vrea să obţină atestatul de ”Produs montan” pentru a-şi spori vânzările la export unde trimite brânzeturi de circa 1 mil. lei anual.
”Încercăm să atestăm o parte din produsele noastre ca produs montan, ca să fie mai bine promovate. Străinii apreciază mai mult decât românii produsele montane, în special nemţii, elveţienii şi austriecii. Acum facem 15% din vânzarile totale la export unde vindem telemea şi caşcaval românesc. Cel mai mult vindem în Grecia, care are un deficit de lapte pe piaţă, precum şi unor magazine româneşti din Germania şi Spania”, a spus Sabina Leşan, directorul economic al Eliezer Prod, o companie pe care o deţine împreună cu soţul său, Marcu Leşan.
Fabrica de lactate din Lunca Ilvei procesează 18.000 de litri de lapte pe zi, materie primă achiziţionată de la crescătorii de vaci de lapte din zonă, la un preţ de 1 leu per litru de la centrul de colectare şi 1,2 lei pe litru de la fermele de creştere a bovinelor de lapte, potrivit reprezentanţilor companiei. Capacitatea maximă de producţie a fabricii este de 50.000 de litri pe zi dacă se lucrează în două ture.
”Vindem în Auchan şi Carrefour. Nu a fost greu să pătrundem cu produsele noastre la raft, ci să ne menţinem acolo, pentru că spaţiul alocat la raft este mic, gama de produse este foarte mare şi e chiar surprinzător dacă clientul te alege pe tine. Vânzările noastre se bazează însă în proporţie de 70% pe distribuţia în toată ţara. Avem în jur de 400 de clienţi spre care livrăm, folosindu-ne de propriul parc auto format din 6 maşini de 3,5 tone. Ne-am organizat rutele astfel încă să trecem şi pe la supermarketuri”, a spus Sabina Leşan.
Pe eticheta produselor lactate marca Lunca Ilvei este trecut preţul aferent unui kilogram de produs, nu pentru unitatea de produs cum se întâmplă în cazul celor mai multe produse lactate prezente pe raftul retailerilor, ceea ce reprezintă un dezavantaj în relaţia cu clienţii care iau decizia de cumpărare în funcţie de preţ, potrivit reprezentanţilor companiei.
”Avem un dezavantaj că nu avem preţul trecut pe bucată, ci pe kilogram. Când am investit în anul 2014 peste 3,5 mil. euro din fonduri europene în fabrica nouă nu am prins în bugetul de investiţii echipamente de calibrare, iar acum cel puţin în următorii 3 ani nu ne permitem să investim în calibrare. Omul se uită la preţ, şi când vede că o bucăţică costă 7 lei, cumpără bucăţica că preţul pe kilogram i se pare mare. Aici avem puţin de pierdut, până ne punem la punct”, a afirmat Leşan.
Valoarea pieţei de lactate este de 1 miliard de euro anual
Compania Eliezer Prod, înfiinţată în anul 2001 de familia Leşan, a înregistrat anul trecut un profit net de circa 30.000 lei, rezultate obţinute cu ajutorul a 34 de salariaţi. Valoarea pieţei de lactate este de 1 mld. euro anual. După cifra de afaceri obţinută în 2016, cei mai mari producători de lactate din România sunt Albalact, Danone şi Fabrica de lapte Braşov.
Sursa: Ziarul Financiar