Industriaşul Valer Blidar, proprietarul fabricii de material rulant Astra Vagoane Călători din Arad, cu afaceri de 61 milioane de lei anul trecut, a investit în deschiderea unei şcoli tehnice de maiştri după ce în urmă cu doi ani a fondat o şcoală profesională pentru a-şi asigura forţa de muncă în fabrică.
”Din 100 de maiştri pe care îi aveam am rămas doar cu patru maiştri, dat fiind faptul că au ieşit la pensie. În piaţă nu am mai găsit maiştri pentru că nu mai sunt şcoli care să îi formeze. Acum am luat aprobarea de la minister pentru înfiinţarea acestei şcoli tehnice. Anul acesta scoatem şi prima promoţie la şcoala profesională (sudori, lăcătuşi, electricieni-n.red.). În următorii trei ani, cu aceste două şcoli, vom ajunge să acoperim deficitul de forţă de muncă din fabrică”, a spus Valer Blidar. Industriaşul spune că lipsa acestor categorii de angajaţi, maiştri sau sudori, lăcătuşi, ar putea să fie rezvolvată la nivel naţional dacă s-ar înfiinţa mai multe şcoli profesionale.
Pregătirea tinerilor în şcoala tehnică durează doi ani, iar în cea profesională durează trei ani. Industria românească are nevoie de meseriaşi, o categorie de angajaţi cu deficit pe piaţa de muncă, după ce Ministerul Educaţiei a desfiinţat în 2009 şcolile profesionale. Aceasta a fost cea mai mare greşeală pe care a făcut-o ministerul, după cum susţine omul de afaceri.
Ulterior, în 2012, au fost înfiinţate unele şcoli profesionale în condiţiile în care angajatorii au început să se plângă că nu mai găsesc muncitori. Anul trecut, 10.500 de elevi au terminat o şcoală profesională, de zece ori mai puţini decât în urmă cu zece ani, potrivit ultimelor date. Şi pentru fabricile de componente auto sau pentru şantierele navale de pe piaţa locală lipsa de meseriaşi a devenit o provocare.
În ultimii ani, companii precum Continental, Schaeffler, Draxlmaier sau Preh s-au aliat pentru a specializa elevii în sistemul de învăţământ dual, pentru a oferi tinerilor o pregătire practică pe parcursul celor trei ani de studii. Tot mai mulţi antreprenori se plâng de criza de pe piaţa forţei de muncă, însă puţini au investit în dezvoltarea de şcoli în care să îşi pregătească resursa umană.
Fabrică cu peste 400 de angajaţi
Blidar, care a găsit o soluţie pentru deficitul de forţă de muncă din fabrica pe care o conduce, este unul dintre puţinii antreprenori care deţin fabrici construite în perioada industrializării masive a României din anii ’70 – ’80. Valer Blidar scoate în acest an 70 de tineri pregătiţi pentru meseriile de lăcătuşi, sudori sau electricieni. Antreprenorul are în fabrica pe care o conduce peste 400 de angajaţi.
Fabrica Astra Vagoane Călători a finalizat anul trecut cu afaceri de 60,9 milioane de lei, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Anul trecut, Blidar a demarat şi producţia de autobuze şi troleibuze electrice la Arad, o nouă divizie de business, care va contribui la creşterea cifrei de afaceri. Industriaşul a intrat la început de an şi în transportul de călători pe calea ferată, după ce a construit un tren cu şase vagoane şi a pus bazele companiei Transcarpatic.
Sursa: Ziarul Financiar