Antreprenorul Marceluş Suciu a intrat în businessul cu restaurante acum 17 ani, când a deschis prima unitate din Cluj, ajungând astăzi la cinci restaurante, mai multe cafenele şi bistrouri şi o companie de catering şi evenimente.

Povestea a început în anul 2000, cu un restaurant Marty Caffe micuţ şi cochet deschis pe Calea Moţilor în Cluj. În prezent Marty Restaurants este cel mai mare lanţ de restaurante din Cluj-Napoca, cu cinci unităţi amplasate în zone cheie din oraş şi cu o a şasea în curs de amenajare, potrivit antreprenorul Marceluş Suciu.

”În 17 ani, am ajuns la peste un milion de oaspeţi care ne trec pragul anual, cifra de afaceri fiind în continuă creştere”, explică antreprenorul din Cluj.

Grupul Marty este format însă dintr-un total de cinci branduri, respectiv lanţul de restaurante Marty Restaurants (cinci unităţi, o bucătărie comisar, plus încă un spaţiu în curs de amenajare), Marty Events, respectiv divizia de catering şi evenimente, Olivo Caffe & Bistro, Bistro Bujole şi Olivo Coffee Roasters, prima prăjitorie de cafea din Transilvania. Bucătăria comisar este o bucătărie centrală, respectiv un spaţiu de producţie de unde se asigură materia primă pentru toate restaurantele.

 

Au în plan extinderea prin francize

”De asemenea, anul trecut în decembrie, în colaborare cu Dan Isai, fondatorul Salad Box, am inaugurat un brand de cafenele de specialitate, Narcoffee Roasters. Momentan deţinem două unităţi în Cluj, iar planurile includ deschiderea unui număr de minimum şase cafenele în Cluj şi Bucureşti. Pe termen scurt, investiţia va fi extinsă la nivel naţional, iar pe termen mediu planurile vizează exportul conceptului şi pe plan internaţional”, spune Suciu.

În prezent toate unităţile grupului controlat de Marceluş Suciu sunt operate direct, însă antreprenorul nu exclude posibilitatea dezvoltării în sistem de franciză.

 

Academie culinară, şcoală de barista şi de managementul ospitalităţii

”Planurile de dezvoltare includ extinderea la nivel naţional, deschiderea de unităţi noi, lansarea de branduri şi concepte noi, despre care încă nu pot să dezvălui prea multe detalii. Suntem asaltaţi cu cereri de franciză şi mă bucură faptul că oamenii îşi doresc să multiplice reţeta noastră. Luăm în calcul francizarea”, afirmă Suciu.

Un alt plan de dezvoltare al omului de afaceri este cel al unei şcoli, care va deveni funcţională în curând. Aceasta va funcţiona ca academie culinară, şcoală de barista şi de managementul ospitalităţii.

 

Au ajuns la 500 de angajaţi

”Am decis că este o investiţie esenţială pentru training-ul şi pregătirea ospătarilor, bariştilor şi a mana­ge­rilor de restaurant”, este de părere omul de afaceri clujean.

Afirmaţiile antre­pre­no­rului vin într-o perioadă în care cei mai mulţi angajatori se plâng că nu găsesc forţă de muncă şi mai ales personal pregătit. Des­fiinţarea şcolilor de meserii a dus la un deficit de forţă de muncă pregătită, mai ales în unele sectoare cum este şi cazul HoReCa, unde oamenii aleg să plece în afară să lucreze. Mai mult, expansiunea grupului Marty care deja numără 500 de salariaţi, justifică deschiderea unei astfel de şcoli.

 

Afaceri de 10 mil. euro

”Anul trecut în ianuarie am deschis Bistro Bujole, un loc cochet în inima Clujului, respectiv în Piaţa Uni­rii, menit să îţi dea sentimentul că te afli în sufrageria celui mai bun prieten. Prin Bu­jole, ne propunem să aducem oaspeţii noştri mai aproape de cafeaua de specialitate, de bucă­tăria mediteraneană şi de asocierea aces­teia cu vinul potrivit. În decembrie a fost lansat lanţul de cafenele Narcoffee Roasters”, a precizat Marceluş Suciu.

Antreprenorul spune că cifra de afaceri ra­­portată la nivelul de grup pentru anul 2016 este în jurul a 10 mil. euro şi esti­mează o creş­tere de 20% a businessului pentru anul 2017. Afacerile sunt operate de mai multe com­­panii. După mărimea businessului, Marceluş Suciu a construit unul dintre cele mai mari businessuri din industria restaurantelor. Alte businessuri antreprenoriale din domeniu sunt City Grill şi La Mama.

 

Cine este antreprenorul din spatele grupului Marty

  • Marceluş Suciu povesteşte că în 1992, pe când avea 15 ani, a plecat în SUA pentru ceea ce trebuia să fie un program de exchange de un se­mes­tru. Avea doar 300 de dolari în bu­­zunar, nu cunoştea pe nimeni, nu ştia limba. A fost prima sa ieşire din ţară;
  • ”Ajuns acolo, am obţinut un job la Connecting Point Computers Center, în Norfolk, Nebraska, unde instalam sisteme de operare, reparam calculatoare, după care vindeam sisteme integrate de IT. A fost o experienţă minunată, pentru că am învăţat ce înseamnă punctualitatea, munca în echipă, un sistem ierarhic de raportare, cu evaluări, importanţa stabilirii de obiective şi tactici pentru atingerea lor”;
  • Antreprenorul povesteşte că acel semestru pentru care a plecat în SUA s-a transformat în opt ani, dintre care primii trei i-a petrecut la pri­mul job, la Connecting Point, mer­gând în paralel cu liceul. După li­ceu s-a mutat în California şi s-a înscris la De Anza College şi la San Jo­se State Univeristy, pe care le-a absolvit în 2000, moment în care s-a întors în ţară şi a intrat direct în industria HoReCa;
  • ”Întotdeauna mi-a plăcut să fiu în preajma oamenilor, să îi servesc, să îi binedispun şi am considerat ca ţine de mine să le înseninez ziua. Sunt o fire foarte empatică, iar intarea în HoReCa a venit natural. Primul restaurant l-am deschis în anul 2000 şi a necesitat o investiţie de dedicare totală. Mult mai importantă a fost partea de pasiune decât partea financiară”. Marceluş Suciu afirmă că a ajutat la construirea lui, s-a implicat în toate aspectele, de la vopsire, montat bai, gresie, faianţă şi până la finisaje. Era un loc mic, cu 20 de locuri, pe Calea Moţilor.

Sursa: Ziarul Financiar

Articole similare

Lasă un răspuns