Compania Transcarpatic, înfiinţată de omul de afaceri Valer Blidar, intră în transportul de călători pe calea ferată cu rutele Arad-Bucureşti, din a doua parte a lunii ianuarie, Arad-Constanţa, din vară, apoi pe Timişoara-Baia Mare, iar până la final de an şi în Europa, pe Timişoara-Viena.
Toţi operatorii feroviari care fac transport de persoane pe calea ferată au nevoie de aprobări de la compania de infrastructură CFR SA, către care se plăteşte şi o taxă de utilizare a infrastructurii (TUI), iar statul oferă subvenţii companiilor de transport pe calea ferată.
”Am decis să încep să fac transport de călători pentru că sunt foarte nemulţumit de transportul feroviar de călători din ţară, toată lumea alege transportul rutier, în timp ce în toată Europa transportul feroviar este foarte modern” a spus Valer Blidar, care controlează fabrica Astra Vagoane Călători din Arad.
Tren cu şase vagoane de călători
Blidar a construit un tren cu şase vagoane de călători plus locomotivă pentru a opera pe calea ferată. Omul de afaceri spune că pasagerii vor putea călători la ”un confort adecvat” pe calea ferată şi speră să transporte cât mai mulţi călători. Omul de afaceri produce vagoanele de călători în fabrica din Arad.
Cel mai mare transportator de călători pe calea ferată este compania de stat CFR Călători, dar mai sunt prezenţi şi transportatori privaţi, printre cei mai cunoscuţi fiind Regiotrans Braşov, cel mai mare jucător privat, şi Transferoviar Călători (Călin Mitică). Conform legislaţiei, la fiecare început sau sfârşit de an, se face negocierea pentru pachetul minim social, numărul de tren-km pentru care statul oferă subvenţii.
Operatorii privaţi primeau în anii anteriori o subvenţie între 16 şi 18 lei pe tren-km (la fiecare kilometru parcurs de un tren), potrivit ultimelor date disponibile. Taxa de utilizare a infrastructurii se ridică la 9,4 lei pe tren-kilometru pentru transportatorii de călători, potrivit ultimelor date disponibile.
Produc un troleibuz şi un autobuz electric la fiecare zece zile
Anul trecut, Blidar a demarat şi producţia de autobuze şi troleibuze electrice la Arad, o nouă divizie de business care va contribui la creşterea cifrei de afaceri, după ce în 2015 veniturile s-au redus de trei ori. Industriaşul susţinea că a semnat un acord cu un mare producător de componente din Franţa (nu i-a fost făcut public numele), cu care va colabora în producţia de autobuze şi troleibuze electrice. Capacitatea de producţie a noilor linii va fi de un troleibuz electric şi un autobuz electric la zece zile. Omul de afaceri arădean a câştigat la Cluj licitaţia pentru 20 de troleibuze electrice.
Sursa: Ziarul Financiar