Antreprenorii clujeni Iulian Pădurariu şi Demis Ghindeanu, care deţin la Cluj-Napoca o flotă de 50 de maşini Smart şi Volskwagen Up, au decis extinderea serviciului de car sharing în Capitală, în urma unei investiţii de circa 100.000 de euro.
După primul semestru al acestui an, start-up-ul GetPony a ajuns la aproape 16.000 de curse efectuate, numărul de membri depăşind 2.500 de persoane, evoluţie care i-a încurajat pe cei doi antreprenori clujeni să se gândească la extinderea serviciului şi în alte oraşe.
Primul pe listă este Bucureştiul, unde clienţii vizaţi sunt firmele din clădirile de birouri, iar serviciile oferite presupun preluarea şi returnarea maşinii într-o zonă fixă (station based car sharing), urmând ca afacerea să se extindă anul viitor în Timişoara, Constanţa şi Iaşi. Compania are în plan achiziţia, până la sfârşitul anului, a 15 modele BMW i3 care vor fi folosite într-o serie de programe în Cluj şi Bucureşti.
”Este un record pentru o astfel de achiziţie în România. Flota include atât automobile electrice cât şi range extender. Un automobil electric se poate dovedi o formulă facilă de implementat, de fiecare dată cursa terminându-se cu returnarea maşinii la staţia de încărcare”, a spus Demis Ghindeanu, unul dintre fondatorii start-up-ul GetPony.
Serviciul numit GetPony a fost lansat în luna septembrie 2015 în Cluj-Napoca cu o flotă de 30 de maşini (25 de Volkswagen UP şi 5 Smart ForTwo), investiţia ajungând în total la circa 600.000 de euro, iar operarea în regim cu plată a început în prima parte a lunii noiembrie.
https://www.youtube.com/watch?v=1cwjXJzLpfo
Serviciul GetPony le oferă utilizatorilor de smartphone-uri posibilitatea de a închiria pe termen scurt o maşină pentru a se deplasa în oraş folosindu-se de telefonul mobil. Astfel, prin intermediul aplicaţiei mobile GetPony utilizatorii caută o maşină disponibilă în apropierea zonei lor pe care o pot rezerva. Atunci când ajung la maşină, aceasta se deschide tot cu ajutorul aplicaţiei mobile. Apoi, utilizatorii pot conduce maşina prin oraş şi o pot lăsa pe orice loc de parcare legal din zona de acoperire, închiderea maşinii fiind comandată tot din aplicaţie. Astfel de servicii funcţionează deja în ţări precum Germania, Austria, Elveţia, Suedia sau SUA.
Tariful porneşte de la 1 leu/minut
Tarifarea serviciului se face în funcţie de perioada de închierere, pe minut/oră/zi. Tariful pe minut este de 1 leu pentru modelul VW UP sau de 1,25 lei pentru modelul Smart ForTwo, iar costul pe oră este de 50 de lei, respectiv de 65 de lei. Pe zi, tariful ajunge la 280 de lei pentru un VW Up şi la 350 de lei pentru un Smart ForTwo.
Înainte de activarea serviciului, GetPony verifică cazierele auto ale fiecărui aplicant. Toate maşinile din flotă sunt asigurate full-casco, cu o franşiză minimă, de 400 de lei. Investiţia iniţială în serviciul GetPony s-a ridicat la circa 600.000 de euro , din care peste 200.000 de euro reprezintă suma investită efectiv în companie, restul provenind din credite de la Porsche Finance şi Daimler Finance.
Fiecare maşină este dotată cu un blackbox care pe lângă faptul că înregistrează datele telemetrice pentru a le transmite unui server central, comandă şi închiderea, deschiderea,imobilizarea de la distanţă prin interfaţa unor aplicaţii mobile native iOS sau Android. Clujenii estimează recuperarea investiţiei în primii doi ani de operare, la un grad de încărcare optim de 90 de minute pe zi pe maşină. Pe lângă investiţia în flota de maşini, compania are cheltuieli cu mentenanţa autoturismelor, combustibil, asigurări şi taxele de parcare. Iulian Pădurariu, împreună cu Demis Ghindeanu, deţin 70% din compania Pony Car Sharing, ce operează serviciul GetPony. Restul acţiunilor sunt deţinute de un alt grup de investitori locali.