Contractul pentru construcţia autostrăzii Transilvania, secţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş, în valoare de 700 de milioane de lei, bani plătiţi integral din bugetul de stat, va fi reziliat dacă, în zece zile, constructorul, care a câştigat licitaţia în mai 2015, nu începe lucrările care ar fi trebuit să demareze deja de peste un an.
Realizat în proporţie de 50% de compania americană Bechtel, tronsonul de doar 60 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borş se transformă într-o lucrare horror, odată cu întreaga autostradă Transilvania. La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR, compania română de autostrăzi, şi gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurată în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circulă pe doar 52 km, între Câmpia Turzii şi Gilău.
În martie 2013, când contractul cu americanii pentru autostrada Transilvania era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, aflat la 50% stadiu de execuţie, intra în conservare. Timp de trei ani şi jumătate nimic nu s-a mai întâmplat, în ciuda faptului că, în primăvara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting şi Design Solution, Via Design a câştigat licitaţia pentru continuarea lucrărilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniţi în întregime din bugetul de stat, întrucât autostrada Transilvania nu poate fi finanţată din banii UE, nefiind situată pe coridoarele de transport paneuropene.
Asocierea de firme sus menţionată trebuia să înceapă lucrările în iulie 2015 şi să le finalizeze în iulie 2017. Suntem în septembrie 2016 şi tronsonul de autostradă este, în continuare, ”în conservare”, adică ”în degradare”, pentru că nu ai ce să conservi la betoanele lăsate în ploi, călduri şi ger.
Stadiul de execuţie pentru acest contract este de zero la sută
Potrivit Ministerului Transporturilor, CNADNR a emis ordinul de începere pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor în iunie 2015. Cu toate acestea, ultima variantă a proiectului tehnic a fost transmisă de constructor pentru avizare la CNADNR abia la începutul lui august 2016. CNADNR a acordat şi avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis că va începe să lucreze, lucru care nu s-a întâmplat:
”Stadiul de execuţie pe acest contract este în continuare zero la sută. Dacă până în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii, pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”, a spus Sorin Buşe, Ministrul Transporturilor.
Doar că rezilierea contractului va însemna alţi doi ani pentru negocierea unei noi înţelegeri. Nu ar fi improbabil aşadar ca autostrada Transilvania să nu fie gata la nici 20 de ani de la debutul lucrărilor, în condiţiile în care pe unele segmente la această oră se fac sau se refac ‘studii de fezabilitate.
Sursa: Ziarul Financiar