Lucia Morariu, proprietara agenţiei de turism Eximtur din Cluj -Napoca, una dintre cele mai mari de pe piaţa locală, spune că în primul semestru din acest an vânzările de servicii turistice pentru litoralul românesc au crescut cu 40%, în timp ce vânzările pentru staţiuni balneare, montane şi Delta Dunării au crescut cu 114% faţă de perioada similară a anului trecut. Atentatele din străinătate i-au făcut pe unii români să îşi petreacă concediile în ţară.
”România este vedeta sezonului 2016, cu creşteri mari faţă de anul 2015 la pachetele turistice. Atât litoralul românesc, Delta Dunării, staţiunile balneare precum Băile Felix, Sovata, Herculane, Călimăneşti-Căciulata, Covasna sau Vatra Dornei, dar şi regiuni precum Bucovina au fost foarte solicitate de turiştii români”, a declarat Lucia Morariu.
Antreprenoarea din Cluj a mai spus că cererea pentru vacanţele în ţară este în creştere datorită siguranţei pe care o oferă ca destinaţie turistică România, dar şi investiţiilor realizate de unii hotelieri în modernizarea unităţilor de cazare şi programelor de divertisment.
”La bilete de avion, agenţia a avut o creştere cu 12% în primul semestru, pe turism extern am avut o creştere cu doar 1%, iar pe incoming (vânzare de servicii turistice pentru străini) am înregistrat o creştere cu 37%”, a spus Lucia Morariu.
O creştere cu 53% s-a înregistrat şi în cazul pachetelor ce au inclus cazare în destinaţii interne, pentru evenimentele organizate de companii. Serviciile turistice oferite companiilor (segmentul de business travel) contribuie cu 67% în cifra de afaceri a agenţiei de turism.
Agenţia de turism Eximtur din Cluj-Napoca, deţinută de familia Morariu, a finalizat primul semestru din acest an cu afaceri de 27,5 mil. euro, în creştere cu 18% faţă de perioada similară a anului anterior, iar pentru întreg anul estimează o cifră de afaceri de 47 mil. euro, potrivit oficialilor companiei.
Anul acesta, Eximtur a scos la vânzare şi pachete noi de vacanţă, precum croaziere în fiordurile norvegiene, în Insulele Canare-Madeira-Maroc sau în America de Sud, dar şi vacanţe de grup pentru schi şi sporturi montane în Franţa, pachete turistice în destinaţii exotice sau îndepărtate (Insulele Maldive, SUA, Republica Dominicană, Indonezia, Mauritius, Thailanda) iar pentru Revelion 2016/2017 vinde sejururi în Republica Dominicană.
”În ceea ce priveşte destinaţiile externe clasice, Grecia se află pe primul loc datorită diversităţii destinaţiilor de litoral, apropierii culturale şi teritoriale cu România, urmată de Turcia (Antalya), de Bulgaria, care înregistrează o creştere de 11% datorită preţurilor bune practicate”, a spus Morariu.
Alte destinaţii externe cerute au fost Spania, Italia, care înregistrează creşteri mai mici din cauza lipsei pachetelor charter pe piaţă. Destinaţiile mai apropiate de România pentru care cererea a fost în creştere au fost Spania (cerere în creştere cu 30%), Franţa ( plus 20%), Marea Britanie (plus 44%), Austria (plus 33%), Croaţia (plus 5%) şi Slovenia (plus 16%), potrivit ei.
Românii au lăsat pe vacanţe în străinătate 693 milioane de euro în primele cinci luni din acest an, mai puţin cu 3% faţă de perioada similară a anului anterior, aceasta fiind însă prima scădere din 2009. Pe piaţa agenţiilor de turism, Eximtur concurează cu Touring Europabus (Dragoş Anastasiu), Christian Tour (familia Pandel), Paralela 45, dar şi agenţia de turism online Vola (controlată de Interactive Travel Polonia) sau Paravion (Happy Tour).
Sursa: Ziarul Financiar