Producătorul clujean Cosmetic Plant, controlat de familia de antreprenori Laszlo, a avut în primele şase luni din acest an afaceri în creştere cu peste 20% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Anul trecut, antreprenorii clujeni au vândut 1 milion de produse cosmetice realizate în fabrica proprie, cu o valoare de circa 2 milioane de euro.
Semestrul întâi din 2016 a însemnat pentru compania clujeană atât extinderea exporturilor în ţările unde deja era prezentă, cât şi penetrarea unor noi pieţe europene. Toate produsele sunt realizate sub brand propriu, compania neavând momentan niciun contract de marcă proprie cu retailerii din piaţă.
”În acest moment producem doar sub brand propriu. De-a lungul ultimilor ani am avut mai multe negocieri în vederea începerii producţiei în sistem de private label, însă deocamdată acestea nu s-au concretizat. Nu excludem deci o asemenea posibilitate, dar ne dorim colaborări cu parteneri puternici şi seriosi”, spune Susana Laszlo, directorul general al Cosmetic Plant şi unul dintre acţionari.
Mărcile private au ajuns la 20% din piaţa locală de alimente, acesta fiind segmentul unde produsele no-name au cea mai mare cotă de piaţă, prin comparaţie cu băuturile unde au doar 7% sau cu produsele de îngrijire a locuinţei unde ponderea lor este de 9%. De altfel, pe segmentul cosmeticelor aceste produse sub branduri precum Cien (Lidl) sau Delhaize (Mega Image) nu au reuşit să câştige foarte mult teren în lupta cu branduri internaţionale precum Nivea sau L’Oreal şi cu branduri locale precum Cosmetic Plant sau Farmec. Avantajul produselor marcă privată este preţul, cu până la 30% mai mic.
În 2015 piaţa de cosmetice a avut o valoare de 3,5 mld lei (780 milioane euro), ceea ce raportat la o populatie de 20 de milioane de oameni înseamnă o cheltuială medie pe cap de locuitor de 175 lei pe an (mai putin de 40 euro), adica circa 15 lei (3,3 euro) pe lună. Vânzările de cosmetice marcă privată pot fi estimate astfel la 55 mil. euro.
”Prin comparaţie, consumul de cosmetice în ţările din regiune este de circa două ori mai mare, iar în ţările cu tradiţie în acest domeniu, precum Franţa, este de 4-5 ori mai mare. Piaţa totală de cosmetice din România este în plină dezvoltare, crescând în ultima perioada cu circa 4-5% anual, ritm de creştere preconizat şi pentru anul în curs”, a spus Susana Laszlo.
Cosmetic Plant a terminat anul trecut cu afaceri de circa 2 mil. euro şi şi-a bugetat pentru 2016 un avans de 10% al businessului. Creşterea va fi susţinută atât de extinderea reţelei de distribuitori şi a numărului de parteneri de tip key accounts (reţele internaţionale), cât şi de lărgirea gamei de produse în portofoliul partenerilor existenţi. Mai mult, compania urmează la rândul său să lanseze o serie de noi produse.
Produsele Cosmetic Plant sunt prezente în circa 8.000 de magazine la nivel naţional, printre care în reţelele Auchan, Cora, Profi şi Carrefour. Pe lista de clienţi se mai află şi drogheriile dm drogerie markt, farmaciile Catena şi Remedium, dar şi magazinele Plafar. Piaţa locală este în continuare cea mai importantă pentru businessul Cosmetic Plant, ponderea exporturilor către ţări precum Republica Moldova, Ungaria, Iordania, Liban, Grecia sau Austria fiind mică.
Businessul Cosmetic Plant a fost fondat acum circa 25 de ani de mama Susanei Laszlo, Ileana Mester, de profesie farmacist, cu o experienţă de peste 20 de ani în cosmetologie. Primele creme Cosmetic Plant au fost fabricate în serie mică, iar etichetele erau scrise de mână. Prima investiţie majoră a fost realizată abia şase ani mai târziu, în 1997, când producţia s-a mutat într-o clădire adecvată şi au fost cumpărate primele utilaje profesionale.
Sursa: Ziarul Financiar