Simion Mureşan, de profesie jurist şi acţionar în cadrul companiei Electrogrup Cluj, alături de Claudiu Sugar, cu afaceri în imobiliare şi energie, au pus în urmă cu şase ani bazele unei afaceri în domeniul viticol, La Salina, proiect ce a presupus investiţii totale de aproximativ 4 mil. euro. Podgoria este amplasată în imediata apropiere a Salinei Turda, pe Dealurile Durgău, o zonă cu tradiţie în viticultură, ce datează din perioada Imperiului Roman.
„Decizia de a investi a venit din pasiunea pentru vin şi din potenţialul de afaceri în enoturism, domeniu neexploatat încă în România. Astfel, am reuşit să dezvoltăm la Turda o plantaţie de viţă-de-vie, o cramă, un restaurant, o pensiune, dar şi o herghelie de cai“, a spus Claudiu Sugar, unul dintre proprietarii podgoriei La Salina, citat de Ziarul Financiar.
Sursele de finanţare pentru acest proiect au provenit din credite bancare, fonduri europene, iar mai mult de jumătate din investiţie a fost susţinută din contribuţia proprie a celor doi antreprenori. Perioada de recuperare a investiţiei este estimată la minimum 10-12 ani.
Lucrările au început în anul 2011 prin efectuarea unor studii şi pregătirea solului. Apoi în 2012 a avut loc plantarea viţelor-de-vie aduse de la două pepiniere din Franţa. În 2013 s-a instalat sistemul de susţinere şi a avut loc tăierea viei, iar în 2014 au fost plantate nouă hectare cu vie adusă din Austria şi a fost adunată prima recoltă. Tot în 2014, antreprenorii clujeni au deschis restaurantul „Sarea-n Bucate“, iar în acest an au fost inaugurate pensiunea Sarea-n Bucate (13 camere, 40 de locuri de cazare), crama „La Salina“ şi a fost lansat centrul de echitaţie „Salina Equines“.
În 2014 recoltarea s-a făcut pe o suprafaţă de 20 de hectare, producţia fiind de 47.000 de sticle. Antreprenorii clujeni estimează că vor îmbutelia în 2019, anul în care se va ajunge la capacitatea maximă de producţie, 300.000 de sticle cu vin, de pe toată suprafaţa de 42 de hectare.
”Până în prezent vinurile noastre sunt comercializate doar în HoReCa, având un număr de 150 de restaurante şi magazine specializate în care suntem listaţi. Încercăm să facem şi export şi purtăm discuţii în Orientul Îndepărtat, cu posibili clienţi din China, Corea şi Rusia“, a spus Claudiu Sugar.
Vinurile produse de crama La Salina sunt ISSA Chardonnay, ISSA Sauvignon Blanc şi ISSA Pinot Noir, iar în perioada următoare vor fi lansate pe piaţă două noi vinuri sub brandul ISSA, Riesling şi Muscat, precum şi un vin pentru piaţa de retail sub brandul Satyr.
Podgoria La Salina grupează patru companii, cea mai importantă fiind Crama la Salina, care deţine plantaţia de struguri şi crama. Operarea restaurantului şi a pensiunii este făcută de către compania Clasiq Wine, firma Finas Consulting administrează o livadă de meri, iar Salina Equines se ocupă de herghelia de cai. Cifra de afaceri totală estimată în 2015 pentru cele patru companii a fost de peste 2 mil. lei (450.000 de euro).
”Pentru acest an am prognozat o creştere de 30% a afacerilor la nivel de grup. Pe partea de vinuri sperăm să dublăm cifra de afaceri, iar pe segmentul de pensiune şi restaurant estimăm o creştere de 25% a businessului“, a afirmat antreprenorul clujean. Acesta a mai spus că pentru următorii 2-3 ani sunt necesari minimum 500.000 de euro pentru dezvoltarea tuturor afacerilor, iar pe lângă aceştia antreprenorul clujean speră să atragă încă 500.000 de euro din fonduri europene.
”Consumul de vin premium a crescut în ultimii ani, iar această tendinţă cred că se va menţine în continuare şi în viitor, chiar dacă preţurile nu vor creşte prea repede. Se observă un număr tot mai mare de crame noi care fac produse de calitate, iar cramele premium vin cu produse şi mai sofisticate“, a spus Claudiu Sugar. Crama La Salina „se bate“ cu crame care vand vinuri cu preţuri între 5 şi 10 euro butelia, în special vinuri albe, în condiţiile în care 80% din totalul suprafaţei plantate o reprezintă soiurile albe. Pe lângă businessul cu vinuri, cei doi antreprenori mai deţin şi o plantaţie de meri de 7,4 hectare, reuşind în acest an să intre cu fructele în supermarketurile Auchan.
Simion Mureşan are o experienţă de peste 15 ani în construcţii şi telecomunicaţii, iar împreună cu fratele său, Teofil Mureşan sunt fondatorii Electrogrup, un business de 90-100 mil. euro în sectorul infrastructurii energetice. Claudiu Sugar este de profesie economist şi deţine mai multe afaceri, în pricipal în imobiliare şi energie.
(articol preluat din Ziarul Financiar)